Thomas Re. Johnsen ansatt som COO for Peab i Norge

Thomas Re. Johnsen (52) startet 1. september i en nyopprettet stilling som COO for Peab i Norge.
Thomas Re. Johnsen, ny COO i Peab i Norge. Foto: Peab.

I rollen som COO (Chief Operating Officer) får Thomas ansvar for koordinering og utvikling innen fagområdene bærekraft, HR, HMS, kvalitet, innkjøp og logistikk, produkter og teknikk.

– Vi er veldig glade for å ha Thomas med på laget som COO i Norge. Han skal bidra til at vi bedre utnytter den enorme kompetansen og erfaringene vi har innen sentrale fagområder på tvers i Peabs norske virksomheter og i konsernet for øvrig, sier Arild Østgård, administrerende direktør i Peab Bygg Norge.

Han legger til at Thomas vil få en viktig rolle innen Peab-konsernets satsingsområder klima og miljø, samt inkludering og mangfold.

– Dette er områder vi må lykkes med, om vi skal fortsette vår positive utvikling i fremtiden. Peab skal være et klimanøytralt selskap i 2045, og vi har en del å gjøre før vi er der.

– Arbeid med inkludering og mangfold er en annen suksessfaktor for oss. Økt mangfold vil gjøre oss til et bedre selskap, det ser vi allerede i de arbeidsgruppene hvor vi har fått dette til. Gjennom god mangfoldsledelse skapes en helt annen dynamikk, et åpent og godt arbeidsmiljø og økt kreativitet, sier Østgård.

Thomas Re. Johnsen har utdanning fra Teknisk fagskole bygg og anlegg. Han har økonomisk og finansiell utdanning fra Bergen Handelsgymnasium, Stockholm School of Economics og IMD i Lausanne, Sveits.

Han har jobbet som tømrer og i ulike roller innen boligbygging og boligutvikling. Han har også vært regionleder og divisjonsdirektør for NCC Construction Bygg, og kommer nå senest fra stillingen som daglig leder for Llentab Norge, en leverandør av stålbygg.

– Jeg søkte jobben i Peab fordi det er et prosjektorientert konsern som har tro på menneskene og fokus på bærekraft, sier Johnsen.

– Peab er inne i flere spennende markeder der lokalkunnskap om markedene er viktig. I rollen som COO handler mye om å lytte og ha respekt for den lokale forretningsforståelsen, og samtidig jobbe med å sikre best mulig støtte fra konsernet. En COO-funksjon skal bidra med effektiv støtte til virksomhetene i deres oppdrag med å levere en lønnsom og sikker gjennomføring av prosjektene, sier han.

Thomas Re. Johnsen, ny COO i Peab i Norge. Foto: Peab.
Arild Østgård, adm. direktør Peab Bygg Norge. Foto: Mats Bakken