Therese Manus blir ny markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad Kunstsenter er i vekst og har lagt en offensiv strategi for å nå et større publikum, der kulturopplevelser og kreative verksteder står sentralt sammen med kunsten. Det er derfor med stor glede vi kan fortelle at Therese Manus blir del av vårt engasjerte team.
Therese Manus blir ny marked- og kommunikasjonsdirektør ved Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard / Henie Onstad Kunstsenter

Manus kommer fra stillingen som daglig leder i Kommunikasjonsforeningen hvor hun de siste ti årene har jobbet med å styrke og utvikle medlemstilbudet, i tillegg til å være en offentlig stemme for kommunikasjonsbransjen. Hun har vært en pådriver for samarbeid med andre organisasjoner, og vært sentral i arbeidet for økt åpenhet og mangfold i bransjen.

– Therese Manus har bred erfaring fra kommunikasjonsbransjen og vil med sin entusiasme bidra sterkt til Henie Onstads utvikling. Vi er helt sikre på at Manus er rett person på laget for at vi når våre mål, sier Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter.

– Jeg har alltid vært begeistret for Henie Onstad, og de høye ambisjonene og planene fremover er inspirerende. Kunstsenteret er et av landets viktigste kunstinstitusjoner, og stedet er også en fantastisk kulturdestinasjon med en flott beliggenhet på Høvikodden. Jeg gleder meg rett og slett veldig til å begynne å jobbe med den dyktige og engasjerte gjengen der, sier Manus.

Manus har tidligere vært seksjonsleder i Nasjonalbiblioteket, kommunikasjonsrådgiver i Energi Norge og journalist og redaktør i Budstikka. Hun sitter i styret til TekstLab og Norsk barnebokinstitutt og er utdannet journalist fra University of Westminster.

Henie Onstad Kunstsenter har en strategi for vekst (2022-2027) og arbeider etter verdiene: Gjestfri, stolt og modig. I perioden fram til 2027 skal Henie Onstad styrkes som destinasjon, bli ledende på formidling til barn og unge, samt utvikle et program som når alle publikumsgrupper. Henie Onstad skal bidra til bærekraftsmålene, spesifikt nr. 3 God helse, nr. 4 Mindre ulikhet og nr. 10 God utdanning. Kunstsenteret skal ha et relevant, kunnskapsbyggende utstillingsprogram som skal favne alle publikumsgrupper. Kunstsenterets faglige satsingsområder er avantgarde, foto og nye medier og likestilling og mangfold.

Manus tiltrer i stillingen 15. august 2022.

Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Simen Øvergaard / Henie Onstad Kunstsenter