Thea Grav Rosenberg får formidlingspris for «Barn, botox, alkohol og gambling»

Rosenberg var forsker og prosjektleder for forskningsfilmen og rapporten sammen med medforskerne Kamilla Knutsen Steinnes og Ardis Storm-Mathisen. Tidligere i år ble Rosenberg ansatt i Medietilsynet.
– Theas evne til å gå i dybden, samtidig som hun evner å formidle kunnskap på en tilgjengelig og konkret måte, er nettopp en av grunnene til at vi ønsket henne hit, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. – Medietilsynet er stolte av å ha Thea med på laget og ønsker henne til lykke med prisen!
Videreutvikler Barn og medier-undersøkelsen
Medietilsynet jobber for tiden med den kommende Barn og medier-undersøkelsen, som Rosenberg er prosjektleder for. Hun jobber også med et analyseprosjekt om politisk markedsføring i sosiale medier i etterkant av årets kommune- og fylkestingsvalg.
– Medietilsynet jobber for å styrke vårt analysearbeid og vi har nå tatt i bruk noe av den samme metodikken som ble brukt i SIFO-studien på prosjektet om politisk markedsføring i sosiale medier. Vi vil også se på hvordan vi kan styrke formidlingen av resultatene i den kommende Barn og medier undersøkelsen, sier avdelingsdirektør Kristine Meek i Medietilsynet.
Originalitet og formidlingsglede i forskningen
Prisen Thea Grav Rosenberg har fått er på 100 000 kroner, og juryens begrunnelse for tildelingen er:
«Bidraget skårer høyt på relevans, originalitet, kvalitet og formidlingsglede. Filmen viser på en spennende og lettfattet måte, hovedfunnene fra et forskningsprosjekt som omhandler kommersiell utnytting av barn og unge i sosiale medier, og inkluderer barn som deltakere og medforskere. «Screenshotmetoden» ble brukt til å samle bilder av reklame som ungdommer mottok på ulike sosiale medier. Barna og ungdommene mottok reklame for botox, alkohol og gambling. Bildene ble utstilt, og barna ga tilbakemeldinger på utstillingen ved bruk av «Emojimetoden». Barna reagerte negativt på at den digitale markedsføringen var skreddersydd etter alder, kjønn, etnisitet etc. Hvordan digital markedsføring påvirker barn og unge formidles på en glimrende måte gjennom denne filmen».
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom