Thea Grav Rosenberg får formidlingspris for «Barn, botox, alkohol og gambling»
Rosenberg var forsker og prosjektleder for forskningsfilmen og rapporten sammen med medforskerne Kamilla Knutsen Steinnes og Ardis Storm-Mathisen. Tidligere i år ble Rosenberg ansatt i Medietilsynet.
– Theas evne til å gå i dybden, samtidig som hun evner å formidle kunnskap på en tilgjengelig og konkret måte, er nettopp en av grunnene til at vi ønsket henne hit, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. – Medietilsynet er stolte av å ha Thea med på laget og ønsker henne til lykke med prisen!
Videreutvikler Barn og medier-undersøkelsen
Medietilsynet jobber for tiden med den kommende Barn og medier-undersøkelsen, som Rosenberg er prosjektleder for. Hun jobber også med et analyseprosjekt om politisk markedsføring i sosiale medier i etterkant av årets kommune- og fylkestingsvalg.
– Medietilsynet jobber for å styrke vårt analysearbeid og vi har nå tatt i bruk noe av den samme metodikken som ble brukt i SIFO-studien på prosjektet om politisk markedsføring i sosiale medier. Vi vil også se på hvordan vi kan styrke formidlingen av resultatene i den kommende Barn og medier undersøkelsen, sier avdelingsdirektør Kristine Meek i Medietilsynet.
Originalitet og formidlingsglede i forskningen
Prisen Thea Grav Rosenberg har fått er på 100 000 kroner, og juryens begrunnelse for tildelingen er:
«Bidraget skårer høyt på relevans, originalitet, kvalitet og formidlingsglede. Filmen viser på en spennende og lettfattet måte, hovedfunnene fra et forskningsprosjekt som omhandler kommersiell utnytting av barn og unge i sosiale medier, og inkluderer barn som deltakere og medforskere. «Screenshotmetoden» ble brukt til å samle bilder av reklame som ungdommer mottok på ulike sosiale medier. Barna og ungdommene mottok reklame for botox, alkohol og gambling. Bildene ble utstilt, og barna ga tilbakemeldinger på utstillingen ved bruk av «Emojimetoden». Barna reagerte negativt på at den digitale markedsføringen var skreddersydd etter alder, kjønn, etnisitet etc. Hvordan digital markedsføring påvirker barn og unge formidles på en glimrende måte gjennom denne filmen».
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom