Thea Grav Rosenberg får formidlingspris for «Barn, botox, alkohol og gambling»

Rosenberg var forsker og prosjektleder for forskningsfilmen og rapporten sammen med medforskerne Kamilla Knutsen Steinnes og Ardis Storm-Mathisen. Tidligere i år ble Rosenberg ansatt i Medietilsynet.
– Theas evne til å gå i dybden, samtidig som hun evner å formidle kunnskap på en tilgjengelig og konkret måte, er nettopp en av grunnene til at vi ønsket henne hit, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. – Medietilsynet er stolte av å ha Thea med på laget og ønsker henne til lykke med prisen!
Videreutvikler Barn og medier-undersøkelsen
Medietilsynet jobber for tiden med den kommende Barn og medier-undersøkelsen, som Rosenberg er prosjektleder for. Hun jobber også med et analyseprosjekt om politisk markedsføring i sosiale medier i etterkant av årets kommune- og fylkestingsvalg.
– Medietilsynet jobber for å styrke vårt analysearbeid og vi har nå tatt i bruk noe av den samme metodikken som ble brukt i SIFO-studien på prosjektet om politisk markedsføring i sosiale medier. Vi vil også se på hvordan vi kan styrke formidlingen av resultatene i den kommende Barn og medier undersøkelsen, sier avdelingsdirektør Kristine Meek i Medietilsynet.
Originalitet og formidlingsglede i forskningen
Prisen Thea Grav Rosenberg har fått er på 100 000 kroner, og juryens begrunnelse for tildelingen er:
«Bidraget skårer høyt på relevans, originalitet, kvalitet og formidlingsglede. Filmen viser på en spennende og lettfattet måte, hovedfunnene fra et forskningsprosjekt som omhandler kommersiell utnytting av barn og unge i sosiale medier, og inkluderer barn som deltakere og medforskere. «Screenshotmetoden» ble brukt til å samle bilder av reklame som ungdommer mottok på ulike sosiale medier. Barna og ungdommene mottok reklame for botox, alkohol og gambling. Bildene ble utstilt, og barna ga tilbakemeldinger på utstillingen ved bruk av «Emojimetoden». Barna reagerte negativt på at den digitale markedsføringen var skreddersydd etter alder, kjønn, etnisitet etc. Hvordan digital markedsføring påvirker barn og unge formidles på en glimrende måte gjennom denne filmen».
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
Unge gamarar frå heile landet nominert til Ibelinprisen15.10.2025 14:53:33 CEST | Pressemelding
Femten ungdomar i alderen 12-18 år er med i kampen om Ibelinprisen, som om ein månad skal delast ut for første gong. Dei nominerte er frå fritidsklubbar i heile landet.
Kampen mot desinformasjon blir styrkt i statsbudsjettet15.10.2025 14:11:50 CEST | Pressemelding
Regjeringa vil styrke innsatsen på teknologisk motstandskraft og kritisk medieforståing. I statsbudsjettet blir det foreslått ei styrking av Medietilsynet med åtte millionar kroner i tillegg til fem millionar til skiping av eit nytt forskingssenter på det offentlege ordskiftet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
