Terje Svendsen tar ikke gjenvalg som fotballpresident

Tidligere i høst ga Terje Svendsen beskjed til valgkomiteen om at han ikke stiller seg til disposisjon for gjenvalg som president i NFF for en ny toårsperiode.

Terje Svendsen ble valgt som president i 2016.

- Jeg har likt jobben utrolig godt. Det har ikke vært mangel på krevende saker, alt fra åpenhetsdebatt, reiseregninger til pandemi og VM i Qatar. Etter seks år er det på tide å slippe nye krefter til.

Svendsen ser tilbake på utviklingen i NFF.

- I min periode har forbundet rekruttert mange dyktige mennesker som bidrar til at vi har en stab som kan utvikle NFF videre. Vi har fått på plass en god mediaavtale fra 2023 som sikrer et økonomisk fundament for norsk fotball. Sportslig har landslagene både for kvinner og menn levert gode prestasjoner. Samtidig er det også flere utfordringer norsk fotball må jobbe med. Den økonomiske utviklingen går fort, skal vi henge med i sporten må vi få tak i de internasjonale pengestrømmene. Ambisjonene må være at klubblag på herre- og kvinnesiden kvalifiserer seg til gruppespill i Europa og landslagene må kvalifisere seg til mesterskap, sier han.

Presidenten sitter igjen med gode minner han nå tar med seg videre.

- Jeg har satt utrolig stor pris på samarbeidet med hele fotballfamilien. Spesielt vil jeg nevne samarbeidet med klubbene og kretsene i den krevende tiden vi har lagt bak oss. De har virkelig stått på for å holde aktiviteten i gang de to siste årene. Dette viser styrken i norsk fotball og betydningen fotballen har for barn, unge, voksne og i lokalsamfunn, sier Svendsen.

PM: NFF reiser til Qatar30.11.2021 10:38:49 CET | Pressemelding

Etter arrestasjonen av to NRK-journalister i Qatar, har fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt uttrykt tvil om de ønsker å delta på den planlagte reisen til Qatar sammen med de øvrige nordiske fotballforbundene. De har nå bestemt seg for å reise. - Det er gode grunner til ikke å reise, men vi har konkludert med at det er viktigere enn noen gang å reise. Møte representanter for myndigheter, VM-komiteen og migrantarbeiderne. Stille viktige og kritiske spørsmål. Med andre ord følge den dialoglinjen forbundstinget har vedtatt. Da er nærkontakt til kildene nødvendig, sier Bjerketvedt. - Den nordiske delegasjonen har i langt tid forberedt denne reisen, og det er gjort en god jobb med programmet. Vi møter både offisielle kilder og kilder vi selv har gjort avtaler med, sier Svendsen. I tillegg til Svendsen og Bjerketvedt, består den norske delegasjonen av Anders Hasselgård, leder av arbeidsgruppen som jobber med Qatar-tiltakene i NFF, og Fellesforbundets Steinar Kro