Opplysningskontoret for frukt og grønt

Tenk nytt det er ikke for sent å endre matvaner

Del

Hvordan går det med nyttårsforsettene – begynner de å bli litt bleke? Hva var dine planer? Mer trening? Mindre skjermtid? Sunnere mat? Middagsplaner og ukentlig handling? Vi vet at 72 % ønsket å gjøre noe med matvanene sine på nyåret, og at mange ofte går hardt ut med store ambisjoner om en sunnere livsstil, og det er ikke for sent.

La det grønne spille hovedrollen på tallerkenen.
La det grønne spille hovedrollen på tallerkenen.

- Fyll halve tallerkenen med grønt, råder Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Det å spise litt sunnere trenger ikke ta ekstra tid eller koste ekstra innsats.

Det handler om å legge til litt noe fargerikt til hvert måltid. Start allerede til frokost. Gjør det til en vane å toppe brødskiven, grøten eller frokostblandingen med frukt, bær eller grønnsaker. Gulosten blir bedre med salat og paprika, grøten med revet eple og frokostblandingen med en neve bær. Er du ikke sulten til frokost? Lag frokostsmoothie – det gir kroppen en skikkelig boost og blir en god start på dagen.

Fyll halve middagstallerken med grønnsaker
Start med det enkleste. Middagen er det måltidet der vi spiser mest grønnsaker, men svært mange spiser likevel ganske lite. Gjør en liten justering og gi litt mer plass til grønnsakene på tallerkenen din. Med mer grønnsaker på tallerkenen får du mye kostfiber, viktige vitaminer og mineraler, og en god metthetsfølelse. Bare litt ekstra fokus på mengder kan gjøre stor forskjell. De fleste har et forhold til mengde kjøtt de skal kjøpe til familien, men langt færre har et forhold til mengden grønnsaker som skal til. Start med å beregne litt mindre kjøtt og litt mer grønnsaker og poteter. Tallerkenen blir litt mer fargerik, porsjonen gjør deg like mett og det er bra både for miljøet og matgleden.

Flere farger og mer matglede
Bli en fleksitarianer og spis kjøttfritt av og til, eller la det grønne spille hovedrollen, mens kjøttet blir «krydderet». Ta i bruk belgvekster som bønner, linser og kikerter, de koster en brøkdel av kjøttet og inneholder både proteiner og viktige vitaminer, mineraler og kostfiber. La gjerne grønnsakene utgjøre halvparten av middagstallerkenen, da er du sikret masse god næring og er godt på vei mot målet om 5 om dagen.

Helse, miljø og økonomi på lag
Et mer plantebasert kosthold er ikke bare bra for deg og kroppen din, men også for miljøet og jorda vår. Stadig flere ønsker å praktisere en kjøttfri dag i uken. Hvorfor ikke forsøke å la grønnsakene få spille hovedrollen på tallerkenen av og til? Det betyr ikke at middagen blir kjedelig eller at du ikke blir mett, bare at du tenker litt annerledes. Prøv deg frem og gjør det som passer for deg, din familie og din hverdag. Det er først da en endring blir en god vane, og den nyter både du, lommeboken og kloden godt av.

Nøkkelord

Kontakter

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

La det grønne spille hovedrollen på tallerkenen.
La det grønne spille hovedrollen på tallerkenen.
Last ned bilde
Fyll halve tallerkenen med grønt, råder Gerd Byermoen. Da oppfyller du mange nyttårsløfter på en gang.
Fyll halve tallerkenen med grønt, råder Gerd Byermoen. Da oppfyller du mange nyttårsløfter på en gang.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom