Tenk brannsikkerhet i førjulstiden

Hvert år brenner det i mange hjem før jul - ikke la det skje hos deg. Ta grep om egen brannsikkerhet. Desember er tradisjonelt årets klart verste brannmåned. Sector Alarm oppfordrer derfor alle til å være ekstra oppmerksom på brannfaren.

Ta grep om brannsikkerheten i førjulstiden. Røykvarsleren redder liv. I 2018 vekket vi i Sector Alarm opp 48 personer som sov i røykfylte boliger.

45 prosent skyldes komfyren

I følge Norsk Brannvernforening er det de typiske brannårsakene som øker i førjulstiden. Glemte gryter og kjeler på komfyren og uforsiktighet ved bruk av levende lys. Kanskje ikke så rart, ettersom vi i desember gjerne koker og steker mer mat enn vanlig. Det tennes også langt flere levende lys enn vanlig.

Dette støttes av statistikken til Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) som forteller at hele 45 prosent av brann- og redningsvesenets brannutrykninger til boliger i 2018 skyldtes komfyren.  Stua er det nest mest brannfarlige rommet med 10 prosent. I blokkleiligheter startet cirka 75 prosent av alle branner på kjøkkenet.

Bruk av åpen ild er en vanlig årsak til branner i bolig. Regel nummer en er derfor å aldri gå fra levende lys. Ellers bør du unngå brannfarlig julepynt.

Røykvarsleren redder liv - sjekk at den virker

I 2018 var desember måneden med flest branner og branntilløp med hele 359 branner. -Tradisjonen og kosen skal vi selvfølgelig beholde - men med noen få enkle grep kan du sikre deg en tryggere førjulstid, sier Sikkerhetsekspert Inge Svendsen i Sector Alarm. –Tipsene er enkle og noen kanskje banale, men allikevel er vi overrasket over hvor mange som «glemmer» å følge dem.

Brannsikringstips fra Sector Alarm

• Ha alltid kontroll på dine brannvernprodukter.
  • Sjekk at du har brannslukningsapparat og at det virker
  • Ikke forlat kjøkkenet og komfyren når du lager mat
  • Vær forsiktig med levende lys – slukk dem når du forlater rommet
  • Se til at lysestaker og telys står fritt i rommet.
  • Slå alltid av elektriske apparater etter bruk.
  • La aldri oppvaskmaskin, vaskemaskin eller tørketrommel gå når du ikke er hjemme.
  • Trekk alltid ut stikkontakten når du er ferdig med å lade mobiltelefonen, nettbrettet eller datamaskinen

Brannøvelse - godt brannsikringstiltak

Adventstiden er også en «ventetid», spesielt for barna. Julen skal ikke feires på forhånd, men den skal forberedes. I lys av den dystre brannstatistikken er det derfor vår anbefaling å gjennomføre en brannøvelse med familien før jul. Gjennom denne øvelsen blir familien garantert bedre rustet til å takle en eventuell brannhendelse.

-Vi har laget en varm film om å holde hodet kaldt. Vårt mål er å bidra til økt brannsikkerhet i Norge. Dette vil vi gjøre gjennom å opplyse om brannsikkerhet og oppmuntre familier til å gjennomføre brannøvelser, avslutter Sikkerhetsekspert Inge Svendsen i Sector Alarm.

www.sectoralarm.no/brannovelse

Ekstra kalendergave

En brannøvelse er i tillegg til å være et godt brannsikringstiltak også en spennende og lærerik aktivitet. Som en ekstra kalendergave til barna kan du på vår nettside laste ned en Diplom på vel gjennomført brannøvelse.

Ta grep om brannsikringen. Unngå brannfarlig julepynt. Røykvarsleren redder liv. I 2018 vekket vi i Sector Alarm opp 48 personer som sov i røykfylte boliger.