Tenåringsråd til foreldre: Slik styrker du selvfølelsen til tenåringen

Det skjer mye med barnet i ungdomsstiden. Presset om det perfekte har aldri vært større, og det kan være utfordrende for foreldre å vite hvordan du kan bidra til at barna får et sunt selvbilde. Tvil ikke - det finnes råd.
Lege og forfatter Kari L. Mogstad. Foto: Hung Pham, MSL

Nær fire av ti 16-åringer ønsker å endre noe på sitt eget utseende. I tillegg mener en av to at det er viktig å ha en kropp som ser fin ut. Det viser en undersøkelse gjort av Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon.

Større kroppspress enn noen gang
Fembarnsmor, lege, foredragsholder og forfatter av boken «Kroppsklemma», Kari Løvendahl Mogstad er enig i at fokuset på prestasjon og kropp er større enn noensinne.

– Dagens ungdom opplever et ekstremt press fra flere hold. De har ikke det mentale verktøyet som vi voksne har til å filtrere bort, eller håndtere det sterke presset fra ulike hold. Spesielt er det inntrykk og impulser fra den digitale verdenen som gjør det mulig å skape idealer som verken er sanne eller oppnåelige, sier hun.

Hun gir råd som en del av en kampanje for Dove, et av verdens ledende merkevarer innen personlig pleie. Formålet med kampanjen er å gi råd til foreldre med tenåringsbarn og hva de kan gjøre for at de får bedre selvfølelse og hvordan stå imot dagens prestasjonsjag. Kampanjeansvarlig i Dove, Line Relling Printzell er stolt og glad for at Kari L. Mogstad bidrar i kampanjen.

– Jeg tror det er mange foreldre som ikke tenker over hvor viktig det er å forebygge dette presset på hjemmebane. Spesielt i en hektisk hverdag. Det er mye vi voksne kan gjøre for å ruste barna, sier Relling Printzell.

Snakk om grenser og regler på SoMe
Stiftelsen Barnevakten gir råd om barn og medier. Gjennom sine foredrag på skoler landet rundt møter de ​elever, foreldre og lærere som ønsker informasjon om blant annet nettvett. Leif Gunnar Vestbøstad Vik er daglig leder for Barnevakten. Han anbefaler foreldre å snakke jevnlig ​med barna om barnas digitale liv.

– Snakk om grenser og regler for hva som er greit på sosiale medier. Dere bør snakke om for eksempel hva som er norsk lov, hva som er greit og det som bør holdes privat. ​I en god samtale er det mulig å finne ut hva barnet tenker, for så å finne ut hvordan barnet selv kan ta ansvar for sitt eget liv på nett.  Ved å snakke om dette er det lettere å finne løsninger hvis noe problematisk skulle dukke opp, sier han.

Barnevakten har også et samarbeid med Dove, og tilbyr undervisningsprogrammet Confident me, utviklet av Dove i samarbeid med ledende eksperter innen psykologi, helse og kroppsbilde. Målet er å gi elever på barne- og ungdomstrinnet bedre selvfølelse gjennom økt bevissthet rundt mediepåvirkning. Programmet skal også hjelpe unge jenter og gutter med å utvikle strategier for å stå imot mediepress, slutte å sammenligne seg med andre og å bygge tillit til seg selv og egen kropp.

Foreldre som sterke rollemodeller
Det finnes et stort utvalg av apper som kan lastes ned for å blant annet retusjere eller forbedre bilder, eller som skal hjelpe oss å telle kalorier for å holde vekten. Dette bidrar til et kroppspress blant unge som det ifølge Løvendahl Mogstad er på høy tid må skape debatt i Norge.

– Vi som foreldre må være sterke rollemodeller og lære ungdommene våre til å ha en sunn og kritisk sans til all den informasjonen som de absorberer. Vi bør også tenke litt mer over våre egne vaner i hjemmet som kan ha negativ effekt på de unge i familien, sier legen.

Karis fem tips til tenåringsforeldre

1)      Vis at du har tid og interesse livene deres

Ha øyenkontakt, legg bort mobilen og vis at du ser dem og er der for dem. Vær litt på, men la dem også ha et privatliv. Ikke vær redd for å bli avvist.

2)      Fokuser på opplevelser fremfor prestasjon

Legg vekt på felles opplevelser og unngå for mye prestasjonspress. Et eksempel er ved matbordet. Unngå å telle kalorier, sett heller av tid til samtale og refleksjon, og å være sammen.

3)      Tenk over hvordan du snakker om eget og andres kroppsutseende

Barna våre observerer oss. Hvis foreldre snakker om andre og seg selv på en negativ måte vil det smitte over på barnas syn på sin kropp og eget selvbilde.

4)      Snakk med dem om digitale trender og sosiale medier

Lær dem å være kritisk til det de ser. Vis interesse, og la dem vise og lære deg apper og plattformer de selv bruker.

5)      Sett grenser for tenåringen, men også for familien

Skjermbruk er et vanskelig tema for mange familier. Et tips er å innføre mobilfrie soner som gjelder for hele familien, for eksempel når dere spiser.

Line Relling Printzell
Merkevareansvarlig Dove
E-mail: line.relling@unilever.com

Leif Gunnar Vestbøstad Vik
Daglig leder, Barnevakten
E-mail: leif.gunnar@barnevakten.no

Lege og forfatter Kari L. Mogstad. Foto: Hung Pham, MSL
Illustrasjon. Foto: Hung Pham, MSL

Om Dove

Om kampanjen
Unilever Norge AS og Dove etablerte sitt prosjekt Self Esteem project med formål om å løfte budskapet om at skjønnhet er en kilde til selvtillit, ikke negative tanker og dårlig selvfølelse. Dove har internasjonalt utarbeidet et undervisningsprogram rettet mot barn og unge i alderen 12-16 år. Til nå har budskapet nådd ut til 29 millioner unge. Målet er å nå 40 millioner innen år 2020, og sørge for at den neste generasjonen vokser opp med et positivt forhold til utseendet sitt, samt å hjelpe jenter med å bedre selvfølelsen sin. I Norge samarbeider Dove med stiftelsen Barnevakten som jobber for at barn og unge skal bruke mediene på en trygg og bevisst måte. Mer informasjon om kampanjen finner du her, https://www.dove.com/no/dove-self-esteem-project.html

Følg pressemeldinger fra Dove

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dove på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dove