Lanserer skoletime for å bedre selvfølelse

Mandag 16. april ble skoleprogrammet «Confident Me» lansert på Frydenberg ungdomsskole. Hensikten med programmet er å bedre selvfølelsen og kroppsbildet til unge jenter og gutter. Først og fremst ved å sette spørsmålstegn ved det medieskapte utseendepresset, og hjelpe unge med å avsløre og håndtere presset.
Halvparten sliter med lav selvfølelse
Bare i Norge føler over halvparten av norske unge kvinner seg nedstemt og misfornøyd med eget utseende når de ser bilder av kvinner i ukeblader og i reklamer. Det viser tall fra en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Dove[1]. Også unge gutter sliter med lav selvfølelse og usunt kroppsbilde.
- Resultatet fra undersøkelsen vi gjennomførte i fjor er et bevis på at vi fortsatt har en lang vei å gå. Både når det kommer til fremstillingen av utseende og skjønnhet i samfunnet i tradisjonelle medier, men også særlig i sosiale medier. Alt for mange sliter med lav selvfølelse på grunn av urealistiske og uoppnåelige idealer, sier merkevareansvarlig i Dove, Line Relling.
Underviser lærere for å nå flest elever
Målgruppen for materiellet er 6., 7. og 8. trinn. For å nå flest mulig skal Barnevakten i hovedsak kurse lærere i programmet. Deretter skal lærerne selv kjøre undervisningen for elevgruppene. Slik kan skolene bruke programmet for å nå flest mulig.
- Globalt er målet å utdanne 40 millioner flere unge om selvfølelse og kroppsbilde over hele verden innen 2020. I Norge skal vi nå 12 000 norske skoleelever med programmet innen utgangen av 2019. Med foredragene ønsker vi å bidra til at norske skoleelever vokser opp med et mer balansert forhold til sin egen kropp, utseende og selvfølelse, sier Relling.
Barnevakten besøker årlig over 350 skoler og barnehager hvor de møter over 50 000 barn, unge og voksne med fokus på gleder og utfordringer knyttet til barn og mediebruk.
- Vi erfarer at mediene skaper et sterkt press i de unges digitale hverdag. Dette presset trenger elever hjelp til å bli mer bevisste på, og gjerne ta aktivt avstand fra. Samarbeidet med Dove gjør oss i stand til å tilby et faglig og effektivt undervisningsprogram, som kan hjelpe de unge til å få et bedre selvbilde – slik at de opplever seg selv som så verdifulle de faktisk er, sier Leif Gunnar Vestbøstad Vik i Barnevakten.
Skoleprogram som virker
Skoleprogrammet er allerede blitt gjennomført for 20 millioner skoleelever i andre land siden 2004. Undersøkelser viser at undervisningsopplegget har gitt gode resultater. Materiellet er laget i samarbeid med verdenskjente kroppsbildeeksperter og ledende universiteter for å utvikle kunnskapsbaserte og faglig validerte pedagogiske verktøy. Programmet har også blitt den største globale tilbyderen av digitalt materiell brukt i undervisning om selvfølelse og kroppsbilde.
Alle skoler som ønsker å gi lærerne sine opplæring av Barnevakten i å holde skoletimen «Confident Me» får det dekket av Dove. Barnevakten tilbyr også å komme med sine foredragsholdere for å undervise elevene klassevis. Da vil kostnadene være ifølge Barnevaktens satser for ordinær elevundervisning. Se Barnevakten.no for priser og bestilling. Programmet kan også brukes av lærere uten å ha deltatt på kurs. På Barnevakten.no finner man alt man trenger lett nedlastbart; elevpresentasjon, oppgaver og en oversiktlig og lettlest lærerveiledning. Materiellet er gratis å laste ned og har bevist effekt, og kan benyttes av alle som ønsker å bidra i arbeidet med å økeunges selvfølelse allerede i dag.
Undervisningsmateriell: https://www.barnevakten.no/foredrag/foredragstilbud/confident-me/
[1]Det kommer frem i en befolkningsundersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Dove i fjor. Respondenter: representativt utvalg av kvinner i Norge.
Nøkkelord
Kontakter
Line Relling Printzell
Merkevareansvarlig Dove
Tel: 408 56 295
E-mail: line.relling@unilever.com
Leif Gunnar Vestbøstad Vik
Daglig leder, Barnevakten
Tel: 948 10 746
E-mail: leif.gunnar@barnevakten.no
Bilder



Lenker
Om Dove
Om Unilever
Unilever er en av verdens ledende dagligvareleverandører, og er til stede i mer enn 190 land over hele verden. På globalt plan har Unilever mer enn 400 varemerker og når ut til mer enn 2 milliarder forbrukere hver dag. Blant deres merkevarer i Norge finner vi kjente og kjære merkevarer som Vaseline, Dove, Axe, Knorr og Lipton, for å nevne noen. For mer informasjon, se www.unilever.no.
Følg pressemeldinger fra Dove
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dove på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Dove
Dove bytter til 100% resirkulerte plastflasker og fjerner plastemballasje på «Beauty Bar»21.10.2019 08:00:00 CEST | Pressemelding
I dag kunngjør Dove nye tiltak som et ledd i arbeidet med å nå målsettingen om å redusere plastavfall innen 2025. Dove bytter til 100 prosent resirkulerte plastflasker og fjerner plasten rundt såpestykket «Beauty Bar». Tilsammen reduserer dette bruken av ny plast med mer enn 20 500 tonn i året.
Tenåringsråd til foreldre: Slik styrker du selvfølelsen til tenåringen9.10.2019 13:39:04 CEST | Aktuelt
Det skjer mye med barnet i ungdomsstiden. Presset om det perfekte har aldri vært større, og det kan være utfordrende for foreldre å vite hvordan du kan bidra til at barna får et sunt selvbilde. Tvil ikke - det finnes råd.
Tilbake i skolegården 30 år etter25.10.2018 10:07:36 CEST | Pressemelding
- Ja, det er spesielt å være tilbake. Jeg husker så godt alle følelsene, både de gode og mindre bra, smiler Guri Solberg. Fra 1989 til 1992 gikk hun på ungdomsskolen på Voss. Nå er hun tilbake i klasserommet for å intervjue sin ungdomsskolelærer. Det skal bli en spesialutgave av podcastserien Bra Damer.
Skal lære om selvfølelse6.9.2018 14:24:21 CEST | Pressemelding
Over halvparten av norske jenter føler seg nedstemt og misfornøyde med eget utseende når de ser bilder av jenter i reklame. Nå skal de få selvfølelse inn på timeplanen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom