Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

TEKNOLOGISK GJENNOMBRUDD - PLAST FRA HAVET BRUKT I EN COCA-COLA FLASKE

Del
Coca-Cola har laget deres første testflaske med gjenvunnet og resirkulert plast fra havet, som tydeliggjør at det i fremtiden vil være mulig å bruke marint avfall for å lage resirkulert emballasje til mat- og drikkevarer.
  • En testflaske ble vist frem i forbindelse med at Coca-Cola lanserer nye mål for bærekraftig emballasje i Vest-Europa [1], i partnerskap med Coca-Cola European Partners
  • Nye målsettinger medfører at man endrer målet om å øke mengden resirkulert eller fornybart materiale i alle plastflasker til 100%, i stedet for 50%.

Coca-Cola har laget deres første testflaske laget av gjenvunnet og resirkulert plast fra havet, som tydeliggjør at det i fremtiden vil være mulig å bruke marint avfall for å lage resirkulert emballasje til mat- og drikkevarer.

Gjennom et partnerskap med Ioniqa Technologies, Indorama Ventures, Mares Circulares (Circular Seas) og The Coca-Cola Company, er det laget rundt 300 testflasker som inneholder 25% resirkulert marin plast [2] fra Middelhavet og tilknyttede strender. Flaskene ble utviklet for å vise endringspotensialet som ligger i revolusjonerende teknologier for forbedret resirkulering, der man kan resirkulere brukt PET-plast av hvilken som helst kvalitet tilbake til høykvalitetsplast for mat- og drikkeemballasje. Dette inkluderer også materialer som tidligere ville blitt sendt til forbrenning eller til avfallsdeponier. Testflasken er den første flasken som noensinne har blitt laget av marin plast, der man har lykkes med å resirkulere plasten for bruk til mat- og drikkeemballasje.

Dette annonseres samtidig med at Coca-Cola i Vest-Europa lanserer nye mål i samarbeid med Coca-Cola European Partners, for å støtte ambisjonen om en verden uten emballasjeavfall.

I 2017 lanserte Coca-Cola European Partners og Coca-Cola i Vest-Europa en felles handlingsplan for bærekraft. Den inneholdt konkrete mål om at Coca-Cola innen 2025 skal samle inn en flaske eller en boks for hver eneste de selger, sikre at all emballasje er 100% resirkulerbar og at plastflaskene skal inneholde minst 50% resirkulert materiale. I 2019 investerte Coca-Cola systemet 180 millioner euro i bærekraftig emballasje i Vest-Europa. Dette omfatter både egen virksomhet, utviklingen av ny emballasje samt fremtidige emballasjefrie løsninger.

Nå lanserer de videre målsettinger. Dette skal akselerere leveransen av et bærekraftig veikart for emballasje i Vest-Europa, og sikre at all deres emballasje samles inn, resirkuleres og brukes igjen. De nye målene betyr at Coca-Cola skal:

  • Arbeide for å fjerne all unødvendig plast eller plast som er vanskelig å resirkulere, ved hjelp av lettere design som krever mindre materialbruk og ved å fjerne all sekundær emballasje som inneholder plast. Dette vil redusere plastbruken med mere enn 11.000 tonn hvert år. Coca-Cola European Partners annonserte nylig at de i Vest-Europa vil bytte fra krympeplast til 100% resirkulerbar papp på sine flerforpakninger med bokser. I 2020 vil det alene redusere plastbruken med 4000 tonn i produksjonen. De gikk også nylig ut med nyheten om at merkevaren Sprite skal bytte fra grønne til gjennomsiktige plastflasker, som lettere kan gjenvinnes til nye flasker.

  • Jobbe mot 100% resirkulert eller fornybart materiale i alle deres plastflasker, og dermed unngå å bruke 200.000 tonn med ny jomfruelig plast hvert år. Coca-Cola i Vest-Europa vil nå målet om 50% resirkulert materiale i flaskene to år tidligere enn antatt (i 2023 i stedet for 2025). I July annonserte Coca-Cola i Vest-Europa at merkevarene Honest, Glaceau Smartwater og Chaudfontaine skal gå over til flasker laget av 100% resirkulert plast i 2019/20.
  • Støtte utarbeidelsen av gode pantesystemer i Vest-Europa, der det ikke allerede finnes gode alternativer som virker, i tråd med målet om å samle inn en flaske eller boks hver solgte enhet innen 2025.

  • Informere åpent om fotavtrykket fra emballasjen til Coca-Cola basert på pakningstype, samt rapportere status for uttalte forpliktelser og mål.

Tim Brett, President for Coca-Cola Western Europe: — For mange av verdens ressurser blir i dag forkastet som avfall. Vi vet at vi må gjøre mer for å rette opp i dette. Målene vi har lansert i dag er ambisiøse, med rette. Emballasje spiller en verdifull rolle, men den må alltid samles inn, resirkuleres og gjenbrukes. Gjennom samarbeid er det vårt mål at uttrykket “engangsplast” skal bli overflødig, både i og utenfor vår bransje, når all vår plast og all vår emballasje leveres innenfor et lukket kretsløp.

Bruno van Gompel, Technical and Supply Chain Director, Coca-Cola in Western Europe: — Denne flasken er et bevis på hva som kan oppnås gjennom partnerskap og investeringer i ny og revolusjonerende teknologi. Ved å samle partnere på tvers av vår verdikjede, fra lokale samarbeidspartnere som rydder kystområder i Spania og Portugal til investering i teknologisk innovasjon fra Nederland, har vi for første gang kunnet omdanne ødelagt marin plast tilbake til høyverdig plastmateriale for mat- og drikke og brukt den for å lage nye flasker.

Teknologier for forbedret resirkulering er utrolig spennende, ikke bare for oss, men for industrien og samfunnet generelt. De gjør at vi kommer nærmere utsiktene til et lukket kretsløp for plast, som er årsaken til at vi investerer i disse teknologiene. Etter hvert som teknologien skaleres vil vi se at all slags plast kommer tilbake så god som ny, ikke bare en gang, men igjen og igjen. Dermed avledes avfallsstrømmer fra forbrenning og deponi.

Den marine plastflasken er utviklet for å vise hva teknologien kan oppnå i framtiden. På nåværende tidspunkt vil forbedret resirkulering bli introdusert i kommersiell skala ved å bruke avfallsstrømmer fra eksisterende aktører innenfor gjenvinning, inkludert plast som det tidligere ikke var mulig å gjenvinne, samt gjenvunnet materiale med lavere kvalitet. Coca-Cola planlegger å anvende denne typen forbedret resirkulert materiale i noen av sine flasker allerede fra 2020.

En nylig etablert innovasjonshub for emballasje vil fortsette å fokusere og akselerere investeringer og innovasjon i bærekraftige emballasjeløsninger i Vest-Europa. Dette inkluderer fortsatte investeringer i teknologier for forbedret resirkulering, så vel som fremtidens alternative emballasjeløsninger som papirflasker, biobasert materiale, gjenbruksflasker og emballasjefrie alternativer (fx. dispenserkonseptet “Freestyle” eller løsninger for mikrodosering).

Du kan lese mer om den marine plastflasken her: https://www.coca-cola.eu/news/marine-bottle

Her finner du mer informasjon om målsettinger og hva The Coca-Cola Company gjør innenfor emballasjeavfall: https://www.coca-colacompany.com/stories/world-without-waste

[1]Alle referanser til Vest Europa refererer til markeder hvor Coca-Cola European Partners er aktive: Andorra, Belgia, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Island, Luxemburg, Monaco, Nederland, Norge, Portugal, Spania og Sverige. 

[2] Det endelige innholdet av resirkulert marin plast i flasken vil variere mellom 20-25% etter produksjon.

Nøkkelord

Bilder

Dokumenter

Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog

+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no

Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon.

Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye