TECO 2030 ASA

TECO2030 og AVL signerer avtale for tettere samarbeid

Del
(Lysaker, Norge, 2. August 2022) TECO 2030 (OSE: TECO) og AVL List GmbH har signert en samarbeidsavtale der TECO2030’s brenselceller vil bli brukt i AVL’s DemoTruck som drives av HyTruck Brenselcellesystem.
Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030.
Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030.

DemoTruck-prosjektet bygger for tiden en prototype klasse 8/40-tonns lastebil med enestående krafttetthetsegenskaper som gir en perfekt formfaktor for å muliggjøre integrering av over 300kW netto brenselcellesystemer i et standard lastebilchassis. DemoTruck-prototypen vil være på veien i midten av 2023 drevet av brenselceller levert av TECO2030.

HyTruck (til støtte for AVLs DemoTruck) er et prosjekt finansiert av den østerrikske regjeringen og har som mål å utvikle, bygge, kalibrere og validere et kraftig brenselcellesystem inkludert nøkkelteknologier for å møte kravene til kommersielle kjøretøyer angående kraft, effektivitet, pålitelighet og levetid. Prosjektkonsortiet består av flere kompetente partnere som AVL, DB Schenker, Hydrogen Europe, EI-JKU, EMT, EVN AG, FEN, FPT, HyCentA, PBX, Rosenbauer, Technical University Vienna, VKM, og WIVA. Prosjektet vil pågå i 36 måneder med brenselcellesystemkonseptet tilgjengelig innen utgangen av 2019. AVL skal utføre koordinering av prosjektet samt teknisk konseptutvikling av drivverket for brenselceller, inkludert kjøling, driftsstrategi, pakking og brenselcelle systemutvikling.

Lær mer om AVL’s HyTruck brenselcellesystem her: https://www.youtube.com/watch?v=RcIQ2ROgaOE

"Vi er glade for å knytte tettere bånd sammen med AVL i et nytt prosjekt der brenselcellene våre vil bli validert i en klasseledende applikasjon for tunge lastebiler allerede i midten av 2023! Denne muligheten posisjonerer TECO2030s Gigafactory i Narvik som en sterk konkurrent for det kommende retrofit-markedet for lastebiler langt før den lovede markedsinntreden av OEM-er innen 2030» sa Tore Enger, konsernsjef ved TECO 2030. «Denne nye satsingen vil sikre ytterligere inntektskilder for vår produksjon av brenselceller, legger Enger til.

"Jeg gleder meg til å se TECO2030-brenselceller yte seg i en annen tungindustri applikasjon enn maritimt. Med karbonplate-stack designet la vi grunnlaget for stort sett alt som er tungt, og det er absolutt nøkkelen til å finne disse fellesnevnerne på tvers av bransjer, sier Falko Berg, Manager PEM Systems i AVL List Gmbh. «Dette er den eneste levedyktige måten å sørge for at våre kunder som TECO2030 lykkes og er i stand til å utnytte deres kommende anlegg i Narvik til ytterligere satsninger i tillegg til hovedvirksomheten, maritim industri. Kunder som ser etter hylleløsninger vil være veldig glade for å se at et anlegg og produkt i verdensklasse kan støtte deres energikraftige produkt behov i tide, legger Berg til.

Lær mer om AVL’s visjon om HyTruck-prosjektet her: https://youtu.be/q3CONL0xv7o

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030.
Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030.
Last ned bilde

Lenker

Om TECO 2030 ASA

TECO 2030 ASA
TECO 2030 ASA
Lysaker Torg 45
1366 Lysaker

+47 672 00 300http://www.teco2030.no

TECO 2030 akselererer den grønne omstillingen i tung industrien ved å levere teknologi som bidrar til å redusere deres miljø- og klimapåvirkning. TECO 2030 utvikler hydrogenbrenselceller som gjør at skip og andre tunge applikasjoner blir utslippsfrie. TECO2030 har sine røtter i TECO Maritime Group, en gruppe som har levert produkter som reparasjons- og vedlikeholdstjenester til den internasjonale maritime industrien siden 1994.

TECO 2030 utvikler også andre løsninger som kan hjelpe den maritime industrien med å redusere sine utslipp, som eksosrensing og karbonfangstsystemer for skip, for å gi kundene en full portefølje av avkarboniseringsteknologier ombord. TECO 2030 har en nullutslippsvisjon og stoler på sin bransjeerfaring som en nøkkel til å oppnå en vellykket overgang til en bærekraftig fremtid for tung industrien. For mer informasjon, besøk www.teco2030.no.

Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding

(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.

TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.

Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye