TECO2030 og AVL signerer avtale for tettere samarbeid

(Lysaker, Norge, 2. August 2022) TECO 2030 (OSE: TECO) og AVL List GmbH har signert en samarbeidsavtale der TECO2030’s brenselceller vil bli brukt i AVL’s DemoTruck som drives av HyTruck Brenselcellesystem.

Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030.

DemoTruck-prosjektet bygger for tiden en prototype klasse 8/40-tonns lastebil med enestående krafttetthetsegenskaper som gir en perfekt formfaktor for å muliggjøre integrering av over 300kW netto brenselcellesystemer i et standard lastebilchassis. DemoTruck-prototypen vil være på veien i midten av 2023 drevet av brenselceller levert av TECO2030.

HyTruck (til støtte for AVLs DemoTruck) er et prosjekt finansiert av den østerrikske regjeringen og har som mål å utvikle, bygge, kalibrere og validere et kraftig brenselcellesystem inkludert nøkkelteknologier for å møte kravene til kommersielle kjøretøyer angående kraft, effektivitet, pålitelighet og levetid. Prosjektkonsortiet består av flere kompetente partnere som AVL, DB Schenker, Hydrogen Europe, EI-JKU, EMT, EVN AG, FEN, FPT, HyCentA, PBX, Rosenbauer, Technical University Vienna, VKM, og WIVA. Prosjektet vil pågå i 36 måneder med brenselcellesystemkonseptet tilgjengelig innen utgangen av 2019. AVL skal utføre koordinering av prosjektet samt teknisk konseptutvikling av drivverket for brenselceller, inkludert kjøling, driftsstrategi, pakking og brenselcelle systemutvikling.

Lær mer om AVL’s HyTruck brenselcellesystem her: https://www.youtube.com/watch?v=RcIQ2ROgaOE

"Vi er glade for å knytte tettere bånd sammen med AVL i et nytt prosjekt der brenselcellene våre vil bli validert i en klasseledende applikasjon for tunge lastebiler allerede i midten av 2023! Denne muligheten posisjonerer TECO2030s Gigafactory i Narvik som en sterk konkurrent for det kommende retrofit-markedet for lastebiler langt før den lovede markedsinntreden av OEM-er innen 2030» sa Tore Enger, konsernsjef ved TECO 2030. «Denne nye satsingen vil sikre ytterligere inntektskilder for vår produksjon av brenselceller, legger Enger til.

"Jeg gleder meg til å se TECO2030-brenselceller yte seg i en annen tungindustri applikasjon enn maritimt. Med karbonplate-stack designet la vi grunnlaget for stort sett alt som er tungt, og det er absolutt nøkkelen til å finne disse fellesnevnerne på tvers av bransjer, sier Falko Berg, Manager PEM Systems i AVL List Gmbh. «Dette er den eneste levedyktige måten å sørge for at våre kunder som TECO2030 lykkes og er i stand til å utnytte deres kommende anlegg i Narvik til ytterligere satsninger i tillegg til hovedvirksomheten, maritim industri. Kunder som ser etter hylleløsninger vil være veldig glade for å se at et anlegg og produkt i verdensklasse kan støtte deres energikraftige produkt behov i tide, legger Berg til.

Lær mer om AVL’s visjon om HyTruck-prosjektet her: https://youtu.be/q3CONL0xv7o

TECO 2030 akselererer den grønne omstillingen i tung industrien ved å levere teknologi som bidrar til å redusere deres miljø- og klimapåvirkning. TECO 2030 utvikler hydrogenbrenselceller som gjør at skip og andre tunge applikasjoner blir utslippsfrie. TECO2030 har sine røtter i TECO Maritime Group, en gruppe som har levert produkter som reparasjons- og vedlikeholdstjenester til den internasjonale maritime industrien siden 1994.

TECO 2030 utvikler også andre løsninger som kan hjelpe den maritime industrien med å redusere sine utslipp, som eksosrensing og karbonfangstsystemer for skip, for å gi kundene en full portefølje av avkarboniseringsteknologier ombord. TECO 2030 har en nullutslippsvisjon og stoler på sin bransjeerfaring som en nøkkel til å oppnå en vellykket overgang til en bærekraftig fremtid for tung industrien. For mer informasjon, besøk www.teco2030.no.

TECO 2030 har mottatt støtte for å utvikle fremtidens høyhastighetsfartøy4.7.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

(Lysaker, Norge, 4. juli 2022) TECO 2030 ASA (OSE: TECO) leder et konsortium med partnerne Umoe Mandal og BLOM Maritime for å utvikle et hydrogendrevet høyhastighetsfartøy med null utslipp. Konsortiet vil motta inntil 5 millioner kroner i støtte. Fartøyet vil kombinere de klasseledende brenselcellesystemene fra TECO 2030 og energieffektiv katamarandesign med SES-teknologi fra Umoe Mandal. Fartøyet vil ha kapasitet til å frakte 200-300 passasjerer i hastigheter over 35 knop mens det seiler over lengre strekninger.

TECO 2030 has received funding for developing the high-speed vessel of the future4.7.2022 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, July 4th 2022) TECO 2030 ASA (OSE: TECO) leads a consortium with partners Umoe Mandal and BLOM Maritime to develop a hydrogen powered high-speed vessel with zero emissions. The consortium will receive up to 5 million NOK in funding support. The vessel will combine the class-leading fuel cell systems from TECO 2030 and energy-efficient catamaran design with SES technology from Umoe Mandal. The vessel will have the capacity to transport 200-300 passengers at speeds above 35 knots while sailing over long distances.