TECO 2030 ASATECO 2030 ASA

TECO 2030 skal samarbeide med Implenia Norge AS om å eliminere drivhusgassutslipp på byggeplasser

(Lysaker, Norge, 19. april 2021): TECO 2030 ASA (OSE-Ticker: TECO) har signert en samarbeidsavtale med infrastrukturentreprenøren Implenia Norge AS om å utvikle og teste hydrogendrevne løsninger til bruk på byggeplasser.

TECO 2030 Fuel Cell Stack

Sammen skal TECO 2030 og Implenia utvikle hydrogendrevet byggeplassutstyr med nullutslipp som vil bidra til å redusere klimagassutslippene fra bygging av transportinfrastruktur.

– Bygging av veier, tunneler, broer og annen transportinfrastruktur har til nå i stor grad vært avhengig av diesel som energikilde. Dette er ikke i tråd med målene i Parisavtalen og må endres, sier Tore Enger, administrerende direktør i TECO 2030 ASA.

– Våre brenselceller kan brukes på store skip og andre kraftige applikasjoner som er avhengige av strøm for å drive en motor, og kan derfor også benyttes til å lage strømmen som byggeplassutstyr krever. Vi er veldig stolte av at en bransjeleder som Implenia har valgt å samarbeide med TECO 2030 om å utvikle brenselcellene de trenger for å nå sine klimamål, sier Enger.

– Vi i Implenia har ambisiøse bærekraftsmål for vår virksomhet, og vi støtter fullt ut den norske regjeringens mål om at alle byggeplasser i transportsektoren skal være fossilfrie innen 2025. Vårt samarbeid med TECO 2030 er en sentral del av vår strategiske plan for å bidra til å nå dette målet, sier Audun Aaland, administrerende direktør i Implenia Norge AS.

Implenia Norge AS er et datterselskap av Implenia AG, et multinasjonalt byggefirma med rundt 9.000 ansatte og med hovedkontor i Sveits. I Norge er Implenia for tiden involvert i en rekke store infrastrukturprosjekter, og selskapet kunngjorde nylig at de har inngått en større kontrakt om planlegging og bygging av den nye Fornebubanen, er ny t-banelinje som for tiden er under utvikling.

Den nye avtalen om utvikling og testing av hydrogendrevne konstruksjonsløsninger er signert mellom TECO 2030 og Implenia Norge AS. Den dekker en periode på fem år og inkluderer tre innledende trinn, inkludert prosjektfinansiering, produktutvikling og kommersialisering og bruk. Den første leveransen av brenselceller er planlagt å finne sted i januar 2023. Implenia undersøker for tiden ulike finansieringsalternativer for prosjektet og har søkt om støtte fra ENOVA.

Den norske regjeringen kunngjorde tidligere i år en ny strategi for å øke innsatsen for å kutte utslipp fra byggeplasser i transportsektoren og har som mål at alle disse skal være fossilfrie innen 2025. Som en del av denne strategien vil de gjennom ulike støtteordninger bevilge midler til forskjellige pilotprosjekter og de vil også stille krav om klimavennlige løsninger i offentlige anskaffelser.

Om Implenia:

Med hovedkontor i Sveits, er Implenia en ledende leverandør av bygge- og eiendomstjenester, og utvikler og bygger boliger, kontorbygg og infrastruktur for fremtidige generasjoner i Sveits og Tyskland. Selskapet planlegger også å bygge tunneler og annen relatert infrastruktur i Østerrike, Frankrike, Sverige og Norge.

Om TECO 2030:

TECO 2030 (OSE: TECO) takler en av vår tids største utfordringer: Hvordan kombinere fortsatt økonomisk vekst med reduserte utslipp. Ved å utvikle hydrogenbaserte brenselceller gjør TECO 2030 det mulig for skipsfartsindustrien og andre sektorer som driver tunge applikasjoner å redusere sine egne klimagassutslipp. Selskapet leverer også andre løsninger som hjelper den maritime industrien med å bli mer klima- og miljøvennlig.

For merinformasjon, vennligstkontakt:

Tore Enger, CEO of TECO 2030 ASA

tore.enger@teco.no

+4792083800

Jeanette Fagerli-Quaino, Head of Communication, Implenia Norge AS

jeanette.fagerli-quaino@implenia.com

TECO 2030 Fuel Cell Stack
Audun Aaland, Administrerende Direktør, Implenia Norge AS
Tore Enger, Administrerende Direktør, TECO 2030 ASA

TECO 2030 (OSE: TECO) tackles one of the biggest environmental challenges of our time: How to reduce emissions from increasing freight volumes. The shipping industry can move to zero emissions by implementing new technologies, with hydrogen-based fuel cells as the ultimate solution. TECO 2030 – powering the maritime industry's transition to renewable energy.

TECO 2030 vil etablere gigafabrikk for produksjon av hydrogen-brenselceller i Narvik10.3.2021 08:09:54 CET | Pressemelding

(Narvik, 10. mars 2021): TECO 2030 ASA (OSE-Ticker: TECO) ønsker å etablere Norges første storskalaproduksjon av hydrogenbaserte brenselceller i Narvik. Brenselcellene vil gjøre at skip og andre tunge applikasjoner vil kunne bytte fra fossile drivstoff som tungolje og diesel til klimavennlig hydrogen, og vil dermed bidra til å kutte drivhusgassutslippene til skipsfarten.

TECO 2030 to set up giga factory for production of hydrogen-based fuel cells in Narvik, Norway10.3.2021 08:04:01 CET | Press release

(Narvik, Norway, March 10th, 2021): TECO 2030 ASA (OSE-Ticker: TECO) plans to establish Norway's first large-scale production of hydrogen-based fuel cells in Narvik in Northern Norway. Fuel cells enable ships and other heavy-duty applications to switch from fossil fuels such as heavy oil and diesel to climate-friendly hydrogen, and thereby reduce greenhouse gas emissions from the shipping industry.

TECO 2030 Innovation Center - Giga hydrogen-based fuel cell factory in Norway17.2.2021 08:55:00 CET | Press release

(Lysaker, 17th February 2021): TECO 2030 (OSE-Ticker: TECO) is aiming to establish Norway's first large-scale production of fuel cells, optimized to be the heart of hydrogen-powered ships and other heavy-duty installations. Join us for the online launch event today at 10:00 CET, with participation by TECO 2030 senior management and boards as well as key partners. There will be live Q&A at the end: https://www.facebook.com/events/1150720025398814

TECO 2030 Innovation Center - Giga hydrogen-basert brenselscelle fabrikk i Norge17.2.2021 08:55:00 CET | Pressemelding

(Lysaker, 17. februar 2021): TECO 2030 (OSE-Ticker: TECO) ønsker å etablere Norges første storskala produksjon av brenselsceller, optimalisert for fremdrift på skip og andre kraftkrevende formål. TECO 2030 inviterer til web-lansering idag kl. 10:00, med deltakelse fra TECO 2030s toppledelse og styre, samt viktige partnere. Det blir live Q&A på slutten av sendingen: https://www.facebook.com/events/1150720025398814