TECO 2030 lanserer hydrogen tankbåtkonsept med partnere, Hy-Ekotank

Den hydrogendrevne tankbåten vil kutte alle utslipp i forbindelse med havneaktivitet, og opptil 100 % reduksjon av klimagassutslipp under seilas. Dette banebrytende konseptet kan bli et tidlig og innovativt bidrag i dette maritime skipsfartssegmentet og bidra til utviklingen av å nå de ambisiøse klimamålene forpliktet av EU. Som en del av den europeiske grønne avtalen har EU forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, og et bindende mål om å oppnå klimanøytralitet innen 2050. Under "Fit for 55-pakken" utvikler EU for tiden sitt klima, energi og transportrelatert lovgivning for å tilpasse gjeldende lover med 2030- og 2050-ambisjonene.
Det er derfor et stort og stadig økende behov for teknologisk innovasjon innen nullutslippsløsninger utviklet for sjøfart, spesielt for ettermontering av eksisterende skip. Å bytte fra tradisjonelle petroleumsbaserte marinedrivstoff til nullutslipps alternativer som hydrogen kan drastisk redusere shippings klimapåvirkning.
«Vi er glade for å bidra med våre høykvalitets og energieffektive fartøyer til utviklingen av nullutslippsteknologier for å møte miljøkrav og forskrifter. Vi er glade for hvor passende fartøyene våre passer inn i konseptet Hy-Ekotank som er perfekt på linje med selskapets miljøstrategi, sier Jörgen Johnsson, administrerende direktør i Ektank AB.
«Vi jobber med kundene våre, og på tvers av sektorer for å akselerere overgangen til Netto Null Utslipp. Vi skal bidra til en NettoNull verden, der samfunnet slutter å øke den totale mengden klimagassutslipp i atmosfæren. Det er derfor vi har satt et mål om å bli en energibedrift med netto nullutslipp innen 2050. Vi samarbeider med kunder, bedrifter og andre for å håndtere utslipp. Dette banebrytende brenselcellekonseptet vil redusere karbonutslipp i den maritime sektoren. Vi vil fortsette å drive innovasjon for å gi den rene energien kundene våre trenger." sier Stephen Brown, teknologisjef, Shell Shipping og Maritime.
"Vi er ydmyke og stolte over å jobbe med Hy-Ekotank konseptet med Ektank, Shell og DNV, siden vi anser disse partnerne som en perfekt match. Med en lasteeier, reder, klassifiseringsselskap og en brenselcelleleverandør vil vi vise verden hva hydrogen er i stand til å gjøre for den maritime shippingindustrien. Husk at alt handler om å eliminere utslipp og øke verdiskapende aktiviteter, sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030.
Nøkkelord
Kontakter
Tore EngerCEO
Tel:+47 920 83 800tore.enger@teco2030.noBilder

Om TECO 2030 ASA
TECO 2030 akselererer den grønne omstillingen i den maritime sektoren ved å levere teknologi som hjelper skip med å redusere deres miljø- og klimapåvirkning. TECO 2030 utvikler hydrogenbrenselceller som gjør det mulig for skip og andre tunge applikasjoner å bli utslippsfrie. Selskapet utvikler også andre løsninger som kan hjelpe den maritime næringen med å redusere sine utslipp, som eksosrensing og karbonfangstsystemer for skip. TECO 2030 ble grunnlagt i 2019 og har hovedkontor på Lysaker, Norge. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under tickernavnet TECO. TECO 2030 har sine røtter i TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og reparasjonstjenester til den globale shippingindustrien siden 1994. For mer informasjon, vennligst besøk www.teco2030.no.
Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Åpent brev til Næringsdepartementet – 27. September 202427.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kjære Næringsminister Cecilie Myrseth, og relevante mottakere, Med referanse til gårsdagens pressemelding fra TECO 2030, har vi annonsert en strategiendring som innebærer at selskapet vil starte å se etter vekstmuligheter utenfor Norges grenser.
TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.
TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.
Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.
TECO 2030, BLOM Maritime and Samskip receive ENOVA grant to retrofit Samskip LNG Vessel with fuel cells and hydrogen fuel14.6.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, June 14th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) together with BLOM Maritime and Samskip receive a grant for a pre-project aiming to retrofit Samskip’s vessel Kvitnos with TECO 2030 fuel cells and hydrogen fuel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom