TECO 2030 Innovation Center - Giga hydrogen-basert brenselscelle fabrikk i Norge

"Vår ambisjon er å bygge et avansert innovasjonssenter kombinert med en gigafabrikk. Med dette mener vi en produksjonskapasitet på 1 200 megawatt eller 1,2 gigawatt per år. Dette tilsvarer flere milliarder kroner i årlig omsetning og blir den første storskalaproduksjonen av brenselsceller i Norge. Det blir også et kompetansesenter for den norske hydrogenindustrien," sier Tore Enger, administrerende direktør i TECO 2030 ASA.
Brenselsceller lager elektrisitet fra hydrogen og slipper kun ut vanndamp. "Vi bygger brenselsceller fra bunnen av som er optimalisert for kraftkrevende marin bruk. Vi kombinerer en førsteklasses brenselscelleløsning med en lang historie som pålitelig ingeniørpartner til ledende selskaper i den globale maritime industrien," sier Enger.
Utviklingen av brenselscellene skjer i samarbeid med det østerrikske ingeniørfirmaet AVL, verdens største uavhengige utviklingsselskap for fremdriftssystemer. TECO 2030 har etablert et unikt samarbeid med en av verdens mest sofistikerte FoU-klynger: AVL har 20 års erfaring og mer enn 150 patenter innen brenselsceller. AVL vil også bidra til planlegging og bygging av fabrikken. TECO 2030 vil levere en marin hydrogenløsning som er mer effektiv, kompakt og holdbar enn brenselsceller basert på modifiserte bilstabler («stacks»). Partnerskapet med AVL har allerede resultert i at TECO Future Funnel er satt i produksjon. Dette er verdens mest komplette rensesystem for skipseksos. Planen er å starte pilotproduksjon av brenselsceller i 2022.
I tillegg til AVL har TECO 2030 allerede etablert partnerskap med industrielle aktører av høy kvalitet som det største østerrikske kraftselskapet Verbund, det store nederlandske rederiet Chemgas, og det syvende generasjons innovative nederlandske verftet Thecla Bodewes. TECO 2030 vil fortsette å etablere slike partnerskap som en plattform for det grønne skiftet i den maritime industrien.
"Vi er stolte over den omfattende støtten til planene våre fra nøkkelaktører innen skipsfart og energi samt universiteter. Vi gleder oss også over den norske regjeringens klare budskap om at maritime brenselsceller bør bli en viktig industri for Norge. Med dette innovasjonssenteret svarer vi på denne oppfordringen," sier Tore Enger.
Stedsvalg
TECO 2030 ønsker primært å etablere innovasjonssenteret på Østlandet, sannsynligvis i fylkene Viken, Vestfold eller Telemark. Selskapet vurderer mulige områder. En viktig faktor vil være nærhet til kompetanseklynger innen teknologi og skipsfart. Gigafabrikken kan skape inntil 500 arbeidsplasser innen forskning og utvikling, pilotproduksjon og fullskala industriell produksjon.
Forventede investeringer er nesten en milliard kroner over ti år. Finansieringsalternativene vurderes. TECO 2030 har gjennom Enova søkt om støtte under IPCEI Hydrogen-programmet, og har forhåpninger om positivt svar.
Bakgrunnsinformasjon om TECO 2030
TECO 2030 stammer fra TECO Maritime Group, som har levert teknologi og tjenester til den globale skipsfartindustrien i mer enn 25 år. TECO 2030 ble notert på Euronext Growth i Oslo høsten 2020.
TECO 2030 fokuserer på en av vår tids største miljøutfordringer: Hvordan kombinere stadig økende skipsfrakt med reduserte utslipp? Selskapets visjon er utslippsfri frakt, basert på hydrogenbaserte brenselsceller. Selskapet tilbyr også teknologi for optimal utslippsreduksjon for skip med tradisjonelle drivstoff. TECO 2030 Marine Fuel Cell System er et modulært design som kan settes sammen til å levere flere gigawatt fremdriftskraft. Den er kompakt og egnet for både ombygging av skip og nybygg.
TECO 2030 er partner i det ambisiøse prosjektet Green Hydrogen @ Blue Danube sammen med viktige aktører som Siemens, Bosch, AVL og Verbund. Hydrogen skal produseres i Romania med sol- og vindkraft og transporteres på lektere langs Donau til industrisentre i Østerrike og Tyskland. TECO 2030 skal levere brenselsceller for hydrogendrevne slepebåter som skyver lekterne langs Donau.
Trenden mot reduserte utslipp fra skip forsterkes av kommende globale utslippsbegrensninger. IMO, den internasjonale sjøfartsorganisasjonen, sikter mot CO2-kutt på 40 prosent innen 2030 og 70 prosent innen 2050, sammenlignet med 2008-utslipp. Totale klimagassutslipp skal reduseres med minst 50 prosent innen 2050. I tillegg foreslås det tiltak langs elver og kanaler for null- og lavutslipp i elvebyer.
Nøkkelord
Kontakter
Tore EngerCEO
Tel:+4792083800tore.enger@teco.noBilder


Dokumenter
Om TECO 2030 ASA
Om TECO 2030 ASA
TECO 2030 (OSE-Ticker: TECO) - maritim fremdrift med null- og lavutslipp. TECO 2030 løser en stor miljøutfordring: Hvordan redusere utslipp fra økende global skipsfrakt? Skipsfartsindustrien kan bevege seg mot nullutslipp ved å implementere ny teknologi, og hydrogenbrenselsceller er den ultimate løsningen.
Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Åpent brev til Næringsdepartementet – 27. September 202427.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kjære Næringsminister Cecilie Myrseth, og relevante mottakere, Med referanse til gårsdagens pressemelding fra TECO 2030, har vi annonsert en strategiendring som innebærer at selskapet vil starte å se etter vekstmuligheter utenfor Norges grenser.
TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.
TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.
Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.
TECO 2030, BLOM Maritime and Samskip receive ENOVA grant to retrofit Samskip LNG Vessel with fuel cells and hydrogen fuel14.6.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, June 14th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) together with BLOM Maritime and Samskip receive a grant for a pre-project aiming to retrofit Samskip’s vessel Kvitnos with TECO 2030 fuel cells and hydrogen fuel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom