TECO 2030 har mottatt støtte for å utvikle fremtidens høyhastighetsfartøy

I prosjektet «Fremtidens hurtiggående fartøy» har fylkeskommunene Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland som mål å utvikle banebrytende teknologi på flere områder. Et av teknologisegmentene er å utvikle, bygge og demonstrere verdens første hydrogendrevne høyhastighetsfartøy. Konsortiet til TECO 2030, BLOM Maritime og Umoe Mandal er ett av tre kvalifiserte konsortier.
«Vi er ydmyke og stolte over å være kvalifisert for å utvikle fremtidens høyhastighetsfartøy, drevet av hydrogen og TECO 2030 brenselceller. Dette beviser vår evne til å lede avansert fartøysutvikling og design enten det er ettermontert eller nybygg gjennom vår maritime ekspertise, sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030.
"Umoe Mandal har over 30 års erfaring med å levere lette og energieffektive fartøy, basert på SES (Surface Effect Ship) Technology. Dette inkluderer verdens raskeste kampskip, Skjold-klassen korvett, og Wavecraft CTV-serien for havvindmarkedet.Vi er glade for denne muligheten til å utvikle og godkjenne en hydrogendrevet nullutslippsversjon av våre fartøyer, sier Tom Harald Svennevig, administrerende direktør, Umoe Mandal.
Veien videre
Kontrakten inneholder to faser, hvor konsortiene i 2022 og 2023 først skal utvikle og få godkjent sine løsninger. I neste fase skal én leverandør velges for å bygge og demonstrere det nyutviklede fartøyet. Fartøyet vil være i pilotdrift fra 2025.
– Ved å introdusere hydrogen som energibærer for hurtiggående fartøyer kan vi skape det kompromissløse høyhastighetsfartøyet som kan erstatte alle nåværende høyhastighetsfartøy i Norge, sier fylkesordfører i Nordland, Tomas Norvoll.
Nøkkelord
Kontakter
Tore EngerCEO
Tel:+47 920 83 800tore.enger@teco2030.noBilder

Om TECO 2030 ASA
TECO2030 akselererer den grønne omstillingen i den maritime sektoren ved å levere teknologi som hjelper skip med å redusere deres miljø- og klimapåvirkning. TECO2030 utvikler hydrogenbrenselceller som gjør at skip og andre tunge applikasjoner kan bli utslippsfrie. Selskapet utvikler også andre løsninger som kan hjelpe den maritime næringen å redusere sine utslipp, som eksosrensing og karbonfangstsystemer for skip. TECO2030 ble grunnlagt i 2019 og har hovedkontor på Lysaker, Norge. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under tickeren TECO. TECO2030 har sine røtter i TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og reparasjonstjenester til den globale shippingindustrien siden 1994. For mer informasjon, vennligst besøk www.teco2030.no
Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Åpent brev til Næringsdepartementet – 27. September 202427.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kjære Næringsminister Cecilie Myrseth, og relevante mottakere, Med referanse til gårsdagens pressemelding fra TECO 2030, har vi annonsert en strategiendring som innebærer at selskapet vil starte å se etter vekstmuligheter utenfor Norges grenser.
TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.
TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.
Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.
TECO 2030, BLOM Maritime and Samskip receive ENOVA grant to retrofit Samskip LNG Vessel with fuel cells and hydrogen fuel14.6.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, June 14th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) together with BLOM Maritime and Samskip receive a grant for a pre-project aiming to retrofit Samskip’s vessel Kvitnos with TECO 2030 fuel cells and hydrogen fuel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom