TECO 2030 ASA

TECO 2030 har mottatt støtte for å utvikle fremtidens høyhastighetsfartøy

Del

(Lysaker, Norge, 4. juli 2022) TECO 2030 ASA (OSE: TECO) leder et konsortium med partnerne Umoe Mandal og BLOM Maritime for å utvikle et hydrogendrevet høyhastighetsfartøy med null utslipp. Konsortiet vil motta inntil 5 millioner kroner i støtte. Fartøyet vil kombinere de klasseledende brenselcellesystemene fra TECO 2030 og energieffektiv katamarandesign med SES-teknologi fra Umoe Mandal. Fartøyet vil ha kapasitet til å frakte 200-300 passasjerer i hastigheter over 35 knop mens det seiler over lengre strekninger.

Bildetekst: TECO 2030, Umoe Mandal og BLOM Maritime vil basere høyhastighets brenselcellefartøydesign på energieffektive skrog med SES-teknologi.
Bildetekst: TECO 2030, Umoe Mandal og BLOM Maritime vil basere høyhastighets brenselcellefartøydesign på energieffektive skrog med SES-teknologi.

I prosjektet «Fremtidens hurtiggående fartøy» har fylkeskommunene Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland som mål å utvikle banebrytende teknologi på flere områder. Et av teknologisegmentene er å utvikle, bygge og demonstrere verdens første hydrogendrevne høyhastighetsfartøy. Konsortiet til TECO 2030, BLOM Maritime og Umoe Mandal er ett av tre kvalifiserte konsortier.

«Vi er ydmyke og stolte over å være kvalifisert for å utvikle fremtidens høyhastighetsfartøy, drevet av hydrogen og TECO 2030 brenselceller. Dette beviser vår evne til å lede avansert fartøysutvikling og design enten det er ettermontert eller nybygg gjennom vår maritime ekspertise, sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030.

"Umoe Mandal har over 30 års erfaring med å levere lette og energieffektive fartøy, basert på SES (Surface Effect Ship) Technology. Dette inkluderer verdens raskeste kampskip, Skjold-klassen korvett, og Wavecraft CTV-serien for havvindmarkedet.Vi er glade for denne muligheten til å utvikle og godkjenne en hydrogendrevet nullutslippsversjon av våre fartøyer, sier Tom Harald Svennevig, administrerende direktør, Umoe Mandal.

Veien videre

Kontrakten inneholder to faser, hvor konsortiene i 2022 og 2023 først skal utvikle og få godkjent sine løsninger. I neste fase skal én leverandør velges for å bygge og demonstrere det nyutviklede fartøyet. Fartøyet vil være i pilotdrift fra 2025.

– Ved å introdusere hydrogen som energibærer for hurtiggående fartøyer kan vi skape det kompromissløse høyhastighetsfartøyet som kan erstatte alle nåværende høyhastighetsfartøy i Norge, sier fylkesordfører i Nordland, Tomas Norvoll.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildetekst: TECO 2030, Umoe Mandal og BLOM Maritime vil basere høyhastighets brenselcellefartøydesign på energieffektive skrog med SES-teknologi.
Bildetekst: TECO 2030, Umoe Mandal og BLOM Maritime vil basere høyhastighets brenselcellefartøydesign på energieffektive skrog med SES-teknologi.
Last ned bilde

Om TECO 2030 ASA

TECO 2030 ASA
TECO 2030 ASA
Lysaker Torg 45
1366 Lysaker

+47 672 00 300http://www.teco2030.no

TECO2030 akselererer den grønne omstillingen i den maritime sektoren ved å levere teknologi som hjelper skip med å redusere deres miljø- og klimapåvirkning. TECO2030 utvikler hydrogenbrenselceller som gjør at skip og andre tunge applikasjoner kan bli utslippsfrie. Selskapet utvikler også andre løsninger som kan hjelpe den maritime næringen å redusere sine utslipp, som eksosrensing og karbonfangstsystemer for skip. TECO2030 ble grunnlagt i 2019 og har hovedkontor på Lysaker, Norge. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under tickeren TECO. TECO2030 har sine røtter i TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og reparasjonstjenester til den globale shippingindustrien siden 1994. For mer informasjon, vennligst besøk www.teco2030.no

Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

TECO 2030 has received funding for developing the high-speed vessel of the future4.7.2022 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, July 4th 2022) TECO 2030 ASA (OSE: TECO) leads a consortium with partners Umoe Mandal and BLOM Maritime to develop a hydrogen powered high-speed vessel with zero emissions. The consortium will receive up to 5 million NOK in funding support. The vessel will combine the class-leading fuel cell systems from TECO 2030 and energy-efficient catamaran design with SES technology from Umoe Mandal. The vessel will have the capacity to transport 200-300 passengers at speeds above 35 knots while sailing over long distances.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom