TECO 2030 ASA mottar ca. 100 millioner kroner i strategisk investering fra USA-baserte SunHydrogen, Inc.

Lysaker, Norge 14. november 2022 – TECO 2030 ASA (Oslo Børs: TECO, OTCQX: TECFF) er stolte over å annonsere at de har mottatt en strategisk investering på NOK 100 millioner fra SunHydrogen, Inc. (OTC: HYSR).

SunHydrogen, et USA-basert selskap, utvikler en banebrytende teknologi for å lage fornybart hydrogen ved bruk av sollys og hvilken som helst vannkilde. Teknologien er for tiden under utvikling, og er basert på en nanopartikkelbasert tilnærming der milliarder av mikroskopiske nanopartikler splitter vann på molekylært nivå til oksygen og grønt hydrogen.

Fordi SunHydrogen’s teknologi direkte bruker de elektriske ladningene skapt av sollys for å generere hydrogen, er ikke selskapets nanopartikkelteknologi avhengig av nettstrøm eller kostbar kraftelektronikk. I tillegg så er SunHydrogen’s skalerbare teknologi planlagt å gi energi stabilitet i områder uten nok strømnett kapasitet.

Gjennom samarbeidet med SunHydrogen vil TECO 2030 forsøke å styrke sin internasjonale synlighet, spesielt i USA, og fremme sine nullutslippsbrenselcelleprosjekter rundt om i verden.

TECO 2030 akselererer for tiden overgangen til fornybart drivstoff ved å utvikle og bygge Europas første gigafabrikk av hydrogen PEM brenselcelle stacks for middels til tunge lastebiler og PEM brenselcellemoduler for maritime applikasjoner.

Etter investeringen vil SunHydrogen bli invitert til ét styreverv i TECO 2030s styre. Som en del av investeringen er de to partene enige om å ytterligere diskutere deres felles intensjon om å se på muligheter for en potensiell virksomhetssammenslutning der en notering av investoren på en amerikansk børs vil bli utforsket.

"Jeg er glad for å offentliggjøre denne strategiske investeringen fra SunHydrogen i USA som vil øke synligheten vår og en sterk strategisk partner i USA som har svært ambisiøse hydrogenplaner," sier TECO 2030s administrerende direktør Tore Enger. "Jeg ser frem til å samarbeide med SunHydrogen om vårt oppdrag mot en nullutslippsfremtid," la Enger til.

"SunHydrogen tror sterkt på TECO 2030s visjon," sa SunHydrogens administrerende direktør Tim Young. "Vi er forpliktet til å fremme den grønne hydrogenøkonomien, og gjennom vårt samarbeid med TECO 2030 tror vi at våre selskaper kan gjøre en betydelig påvirkning i et raskt voksende marked som Goldman Sachs anslår å være verdt 12 billioner dollar innen 2050."

Om TECO 2030: Europas første Giga-produksjonsanlegg for hydrogen PEM brenselceller og moduler i Narvik, Norge. Produksjonskapasiteten vil bygges opp gjennom 2023 og tidlig i 2024, med målsetting om en produksjonskapasitet på 120 MW brenselceller i 2024, 400 MW i 2025 og 1,6 GW i 2030.

TECO 2030 er et norsk clean tech selskap som utvikler nullutslippsteknologi for maritim og tung industri. Vi utvikler PEM-brenselceller og moduler, som gjør det mulig for skip og andre tunge applikasjoner å bli utslippsfrie. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under tickeren TECO og i New York, OTCQX under tickeren TECFF. TECO2030 er en spinoff fra TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og tjenester til den globale shippingindustrien siden 1994. For mer informasjon, vennligst besøk www.teco2030.no.

TECO 2030, Shell and partners to receive EUR 5 million in Horizon Europe support for 2.4 MW TECO 2030 PEM Fuel Cell system for tanker retrofit project3.11.2022 07:00:00 CET | Press release

(Lysaker, Norway, November 3nd 2022) TECO 2030 (OSE: TECO, OTCQX: TECFF) with partners have been invited for HORIZON EUROPE funding of EUR 5 million to realise the hydrogen powered tanker concept, HyEkoTank. All beneficiaries have now signed the GA Declaration of Honour, stating that they are committed to participate in the project. The consortium expects to finalise the Grant Agreement process within the end of this year, and plans project startup by February 1st, 2023.

TECO 2030, Shell og partnere mottar 5 millioner euro i Horizon Europe-støtte for 2,4 MW TECO 2030 PEM brenselcellesystem for et retrofit prosjekt for tankskip3.11.2022 07:00:00 CET | Pressemelding

(Lysaker, Norge, 3. november 2022) TECO 2030 (OSE: TECO, OTCQX: TECFF) med partnere har blitt invitert til HORIZON EUROPE-finansiering på 5 millioner EUR for å realisere det hydrogendrevne tankskipskonseptet, HyEkoTank. Alle mottakerne har nå signert GA-erklæringen, og sier at de er forpliktet til å delta i prosjektet. Konsortiet forventer å fullføre Grant Agreement-prosessen innen slutten av dette året, og planlegger prosjektoppstart innen 1. februar 2023.