Tårnselskapet har fått sjef

– Han blir en viktig nøkkel for utbygging av Ice´ nasjonale 5G-nett.
Fra venstre: Tårnselskapets nye sjef Sondre Naper, og styreleder i Tårnselskapet AS og teknologidirektør i Ice, Jan-Erik Hvidsten. Her ved en basestasjon nær Ice-kontoret i Nydalen. FOTO: Sebastian Storvik.

Sondre Naper ansettes som daglig leder i Tårnselskapet AS.

– Nå ser jeg frem til oppgavene med å drifte og forvalte infrastruktur som bidrar til at hele Norge får tilgang til høyhastighetsbredbånd og eksemplarisk mobildekning, sier Naper.

Tidlig i oktober ble det kjent at det nyopprettede Tårnselskapet AS skal hjelpe Ice med å bygge Norges raskeste 5G-nett. Selskapet vil bygge, eie og drifte fysisk og passiv infrastruktur som utgjør mobiltårn over hele landet.

23 forskjellige bredbåndsselskaper i Altibox-partnerskapet eier Tårnselskapet AS, som er en viktig del av utbyggingsprosjektet nå som Ice bygger 3900 nye basestasjoner, og oppgraderer 3200 eksisterende.

– Ser kommersielle muligheter.

Naper har tidligere jobbet for Sony, men har vært i Ice siden 2014. Her har han hatt flere roller innen utbygging og vedlikehold av Norges mest stabile mobilnett, sist med ansvar for eiendomsavdelingen.

– Tårnselskapet trenger en motivert daglig leder som har driv og stayerevne. I tillegg er det viktig å ha noen som ser muligheten for at «tårnene skal stå for seg selv». Det finnes kommersielle muligheter utover det å bygge for Ice, sier styreleder i Tårnselskapet AS og teknologidirektør i Ice, Jan-Erik Hvidsten.

Naper vil ha en glidende overgang fra Ice, men målet er at han jobber fulltid for Tårnselskapet i løpet av januar 2023.

– Jeg har full tiltro til at Sondre sammen med Altibox-partnerne sørger for kommersiell drift samtidig som de er en av de viktigste nøklene i utbyggingen av den samfunnskritiske digitale infrastrukturen som utgjør Norges tredje nasjonale 5G-mobilnett, avslutter Hvidsten.