Tårnet ved Vardø lufthavn drives nå fra Remote Towers Centre i Bodø

Onsdag 7. oktober ble driften av tårnet ved Vardø lufthavn overført til Avinors Remote Towers Centre i Bodø.

Foto: Ben Marius Lorentzen/Avinor Flysikring

-Etter en grundig godkjenningsprosess av Luftfartstilsynet, driftes tårnet ved Vardø lufthavn nå fra Remote Towers Centre i Bodø. Dette er det andre tårnet som driftes fra Bodø, etter at Røst gikk i operativ drift i fjor høst. Vi har høstet nyttig erfaring siden i fjor, og samarbeidet mellom Avinor, Kongsberg Defence & Aerospace og Indra har en god progresjon med tanke på utrulling av de neste 13 tårnene som skal overføres til Remote Towers Centre i Bodø, sier Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor Flysikring.

-Avinors viktige satsing på fremtidens løsninger fortsetter med nok et tårn som fjernstyres fra det som vil bli verdens største fjernstyrte tårnsenter. Denne måneden skjer også den formelle åpningen av dette nye bygget. Dette vil bli en svært avansert arbeidsplass med utmerket utstyr, som legger til rette for et sterkt og godt operativt fagmiljø. Digitalisering av tårntjenestene som Avinor og Avinor Flysikring leverer vil være et svært stort og viktig steg mot fremtidens løsninger. I tillegg til vårt mål om sikre og robuste tjenester og gode arbeidsforhold, vil økonomien styrkes etter hvert som vi får flere tårn fjernstyrt, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor

Tidslinjen for implementering av fjernstyrte tårn ved RTC i Bodø er som følger:

• Røst – 19. oktober 2019
  • Vardø – 7. oktober 2020
  • Hasvik – november 2020
  • Berlevåg – november 2020
  • Mehamn – mai 2021
  • Røros – mai 2021
  • Rørvik – oktober 2021
  • Namsos – oktober 2021
  • Svolvær – desember 2021
  • Sogndal – desember 2021