To nye tårn overført til Remote Towers Centre i Bodø

Tirsdag 24. november godkjente Luftfartstilsynet at tårndriften ved Hasvik og Berlevåg lufthavner ble overført til Avinor sitt Remote Towers Centre i Bodø.
AFIS-fullmektig Eirik Steinvoll håndterer tårntjenesten ved Hasvik lufthavn fra Avinors Remote Towers Centre i Bodø. Bildekreditt: Avinor Flysikring

-Dette er nok en milepæl i Remote Towers-programmet til Avinor-konsernet. Totalt driftes nå fire tårn i Norge fra tårnsenteret i Bodø, og vi ser frem til å fortsette utrullingen ved flere lufthavner i de neste to årene, sier Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor Flysikring.

Tårnet ved Røst lufthavn var det første som gikk i operativ drift fra Remote Towers Centre i Bodø høsten 2019, mens driften ved Vardø tårn ble overført til Bodø i oktober i år. Tårnene ved Mehamn og Røros lufthavn er de neste som overføres til Remote Towers Centre i Bodø. Dette skal etter planen skje i mai 2021. Innen utgangen av 2022 skal totalt 15 tårn ved lufthavner i Norge driftes fra verdens største fjernstyrte tårnsenter i Bodø, som ble offisielt åpnet 20. oktober i år.

Hasvik lufthavn sett fra Remote Towers Centre i Bodø.