Tannløst om dyrevelferd i ny regjeringserklæring

I den nye regjeringserklæringen som ble lagt frem i dag, finnes det få konkrete tiltak for å løfte dyrevelferden i Norge. – Bedrøvelig, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

Hurdalsplattformen, den nye regjeringserklæringen som ble lagt frem av Arbeiderpartiet og Senterpartiet i dag, skal danne plattform for den nye regjeringens fokus de neste fire årene. Dyrevernalliansen er skuffet over at den nye regjeringen ikke forplikter seg til å prioritere flere konkrete tiltak som vil være positive for dyrene.

– Hvis du er en av de mange som er glad i dyr, er denne regjeringserklæringen bedrøvelig. Selv om det finnes noen positive formuleringer, nevnes hverken dyrepoliti, velferdsutfordringene i fiskeoppdrett eller behovet for strengere regelverk i svinenæringen, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

Dyrevernalliansen oppfordrer nå opposisjonspartiene med hjerte for dyr til å si tydelig fra om disse manglene til den nye regjeringen. De neste fire årene vil det også hvile et særlig stort ansvar på SV, som er regjeringens foretrukne budsjettpartner.

– Basert på denne erklæringen har vi liten tro på at regjeringens statsbudsjetter vil inneholde spesielt god dyrevelferdspolitikk. Derfor er dyrene nå avhengige av at SV gir dem en stemme når budsjettene skal gjøres opp i Stortinget, sier Kleveland, som også håper at opposisjonspartiene Venstre, Rødt, Mdg og Frp er tydelige i sin dyrevernpolitikk fremover.

Dette vil regjeringen gjøre ingenting med. Foto fra nettverk for dyrs frihet sin avsløring av norsk svinenæring i sommer.  Foto: Nettverk for dyrs frihet
Dette vil regjeringen gjøre ingenting med. Foto fra nettverk for dyrs frihet sin avsløring av norsk svinenæring i sommer. Foto: Nettverk for dyrs frihet

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.