Tålmodig triatlet til Triatlon VM for juniorer.

I fjor konkurrerte Henrik Hodne Eliassen for første gang i en internasjonal konkurranse. Tidligere i år fikk han en 26.plass i EM, og fredag kveld stiller han til start i Triatlon VM for juniorer i Montreal i Canada. Målet fredag er å bli blant de 25 beste i verden!
Henrik Hodne Eliassen under EM i Quarteira tidligere i år. Foto: World Triathlon

Ambisjoner

- Jeg har ett år igjen som junior, så jeg har fortsatt tid, forteller Henrik, men det betyr ikke at jeg ikke går for å vinne i Montreal! Det viktigste er likevel å holde seg skadefri og fortsette med den gode treningen.

- Jeg må være tålmodig, fortsetter Henrik, Kristian Blummenfelt brukte 10 år på å komme dit han er i dag!

Blant de beste i verden

Bare det å kvalifisere seg til start er en seier i seg selv. Han går for gull, men tror det kan være litt mer realistisk å ende opp blant de 25 beste. Det er likevel et ambisiøst mål når han kjemper mot de beste i verden.

Skal hevde oss

- Det er gøy at vi i dag har flere utøvere som er helt i verdenstoppen, men det tok oss lang tid å komme dit, sier sportssjef Arild Tveiten.

– Nå er det viktig å fylle på i de yngre rekker slik at vi har noen til å overta stafettpinnen etter Iden, Stornes, Miller og Blummenfelt når den tiden kommer.

Rekruttlandslaget består i dag av 16 unge utøvere som har som mål å komme inn på det norske landslaget etter hvert.

Uvær skaper utfordringer

40 mm nedbør de siste dagene gjør at vannkvaliteten er blitt for dårlig, og at triatlonen blir arrangert som duatlon. Det betyr at svømmingen utgår, og at det blir løp-sykkel-løp.

Sted: Montreal, Canada

Konkurranse: VM i Triatlon for juniorer

Sted for sending: triathlonlive.tv

Distanse: Spint – 2,5 km løp, 20 km sykkel og 5 km løp.

Tidspunkt: Fredag 24.06 kl. 16.00

Utøver: Henrik Hodne Eliassen