Widerøe

Taktskiftet fra april og mai fortsetter inn i juni

Del
Trafikken reduseres mot fjoråret for andre måned på rad. Svak kronekurs, inntekter i kroner og kostnader i euro og dollar, påvirker resultatene i mai negativt. Vi forventer fortsatt en bra sommer, men tror den underliggende etterspørselen reduseres utover høsten. Det tas en rekke grep for å øke kabinfaktoren i selskapet, den viktigste er justering av kapasitet og økt frekvens på salgskampanjer.

For andre måned på rad er passasjertallene hos Widerøe´s Flyveselskap lavere sammenlignet med 2022. Totalmarkedet innenlands er lavere enn fjoråret samtlige uker siden uke 16. Taktskiftet fra april og mai fortsetter inn i juni.

Widerøes produksjon er redusert mot fjoråret, likevel synker kabinfaktoren med nesten tre prosentpoeng. Dette er en liten bedring mot april, men likevel ikke tilstrekkelig til å demme opp for de kostnadsutfordringene vi ser som følge av valuta og drivstoffpriser. Den svake norske kronen er en stor utfordring for selskapet som har store kostnader i dollar og euro. Dette fører til svake resultater for selskapet.  

-Vi driver flyselskap i et marked preget av innstramming og redusert etterspørsel, men med avgifter og rammebetingelser som hører hjemme i en høykonjunktur, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe AS. -Vi som har majoriteten av virksomheten innenlands i Norge, rammes spesielt hardt av en svak, norsk krone. I tillegg har norsk luftfart Europas høyeste skatte og avgiftsnivå. For Widerøe er dette krevende og preger resultatet i mai, avslutter Nilsen. 

Etterspørsel etter utenlandsruter er også noe svekket fra midten av mai. Reiselysten blant nordmenn har vært sterk, men mye tyder på at lav kronekurs og økte renter har gjort norske passasjerer mer prissensitive også på utenlandsreiser. Det er likevel gode nyheter at over halvparten av alle nordmenn ennå ikke har booket sommerferien (Kilde: Finn.no). For å demme opp for dempet etterspørsel samt øke kabinfaktor, øker Widerøe frekvensen på kampanjer fremover. 

Den svake kronekursen er ikke uten muligheter og vi forventer økt etterspørsel fra utenlandske turister. Widerøe gjenåpner direkterutene fra Bergen til henholdsvis München 5. juni og Hamburg 6. juni, og håper at svak kronekurs og behagelig klima gjør at flere tyskere velger å legge sommerferien til Norge i år. 

Selv om nordmenn strammer inn livreima, ser det foreløpig ut som at sommerferien fremdeles vil prioriteres. Etter en bra reiselivsommer forventer Widerøe at den underliggende etterspørselen vil fortsette å svekke seg utover høsten. 

Som konsekvens av dette har selskapet justert kapasiteten i markedet fra 1. september.

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Widerøe

Widerøe
Widerøe
Langstranda 6
8003 Bodø

75 51 35 00https://www.wideroe.no/

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS. Widerøe AS er et datterselskap i Norwegiankonsernet. 

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. 

Følg pressemeldinger fra Widerøe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Widerøe

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v

God desember, sommerruter er klare i booking og markedet ser bra ut for 20244.1.2024 09:54:33 CET | Pressemelding

Desember Desember avslutter året med samme trend som vi har sett i hele høst. Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken. - Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han. 2023 2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før. Widerøe fraktet 3,3 millio

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye