Ta disse appene med på tur i sommer

Trenger du hjelp med turplanleggingen, eller tips til morsomme aktiviteter med barna? Med disse gratis appene blir det enklere å komme seg ut.
TIPS RETT I LOMMA: La disse kjekke frilufts-appene bli med deg på turen i sommer. Foto: Gard Eirik Arneberg

Nå er mange i gang med å planlegge sommerens turer i Norge. Enten du skal på langtur i fjellet, fisketur ved sjøen eller bare på dagstur i nærområdet, finnes det apper til både inspirasjon og nytte.

– Sommeren er høysesong for friluftsliv, og tur-apper kan bidra til at flere kommer seg ut! Men husk at du aldri skal belage deg kun på teknologien. Du vet aldri når batteriet dør eller du mister dekningen, så det viktigste du tar med deg på tur, er fortsatt godt vett, sier Linn Elise Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv.

Her er 14 gratis apper som kan være kjekke å ha med på tur.

Finn nye turruter og turmål

UT.no: Turplanleggeren fra Den Norske Turistforening lar deg finne over 12.000 turforslag og 1.200 hytter over hele landet. Turene er merket med vanskelighetsgrad, og man kan også filtrere på sykkelturer.

GodTur: Denne turportalen har ulike kart og turforslag fra hele landet, samt oversikt over andre friluftsanlegg, som gapahuker, badeplasser, åpne hytter og rasteplasser.

Hvor?: Med Kartverkets offline turkart kan du laste ned Norges topografiske hovedkartserie 'Norge 1:50 000' til telefonen din helt gratis.

Norgeskart friluftsliv: Her får du tilgang til kart fra Statens Kartverk, slik at du holder stø kurs mot turmålet! Du får både topografisk kart, eget rastekart og sjøkart.

Sopp og fiske

Digital soppkontroll: Last opp bilder av sopp du finner, og få svar fra soppkyndige fra Norges Sopp- og nyttevekstforbund på om det er en matsopp eller ikke. Hjelper deg også å finne nærmeste soppkontroll.

NJFF: Gir deg oversikt over de mest populære fiskeartene, både i saltvann og ferskvann, og tips til hva de biter på! Her får du også oversikt over tilrettelagte fiskeplasser og båtramper over hele landet.

Gøy for hele familien

Kul Tur: Med denne morsomme appen fra Den Norske Turistforening kan barn fra 4 til 12 år registrere turaktiviteter og turlengde, og samle poeng på tur!

Google Sky Map: Hjelper deg med å kartlegge nattehimmelen. Pek mobilen mot stjernene over deg og oppdag hva som egentlig er over deg.

Stolpejakten: Gå på jakt etter stolper plassert rundt i nærmiljøet! Dette er en fin måte å bli bedre kjent med området der du er. Stolpejakten passer for både unge og gamle, og er tilrettelagt for de med funksjonsnedsetting.

Viltappen: Denne appen, laget av Svenska Jägerförbundet, er et must for naturinteresserte. Viltappen gir deg utfyllende informasjon om de fleste dyrene du kan komme til å se, høre eller se sporene av i naturen. Kjekk hvis man vil dra på skattejakt med barna, og lete etter dyrespor.

Geocaching: Geocaching er en internasjonal aktivitet der man leter etter poster, som passer for folk i alle aldre. Appen viser vei og hjelper deg i gang med skattejakten!

Trimpoeng: Et enkelt turkonkurransekonsept som gjør det mye mer motiverende å komme seg ut på tur! Bli med på konkurranser i nærområdet, eller hvorfor ikke lage dine egne?

Postkassetrimmen: En app som gjør fjellturene enda morsommere! Sjekk inn og få poeng for turene dine, og konkurrer både mot deg selv og andre.

Trøbbel?

Hjelp 113: Dersom uhellet er ute, er denne appen fra Norsk Luftambulanse veldig nyttig! Ringer man nødsentralen via appen, vil den automatisk dele koordinatene du befinner deg på. Inneholder også plassering og informasjon om hjertestartere i Norge.

MORO FOR BARNA: Skal familien på tur finnes det flere apper som kan holde dere i aktivitet. Hva med å prøve DNTs aktivitetsapp for barn, eller prøve dere på stolpejakt. Foto: Friluftsflokken/Oliver Halvorsrød

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.