Synssjokk i trafikken: Mistet oversikten – så bare klart rett foran panseret

Stjørdal-ordfører Eli Arnstad ble sendt ut i trafikken med briller som om hun skulle hatt hjerneslag, eller så redusert syn at hun var akkurat innenfor kravet til førerkort. Det ble en vekker.
Med briller som ga synsfeil ble det krevende å være bilfører (Foto: Dag Øyvind Olsen)

Optikerbransjen og Norges Optikerforbund holdt nylig felles fagkonferanse i Stjørdal. Hode, syn og hjerne var tema for konferansen. I samarbeid med trafikklærerutdanningen ved Nord-Universitet, gjorde de et spesielt eksperiment for sine medlemmer: Kjøretur med briller som simulerte svekket syn. Den første som fikk prøve seg var ordfører Eli Arnstad.

Hun fikk velge to par briller fra en koffert. Den ene brillen ordføreren valgte, gir redusert skarpsyn, men brillen er innenfor kravet for å kunne kjøre bil. Den andre brillen ga redusert synsfelt.

Sliten av redusert syn

Kjøreturen med de to brillene ga sterke inntrykk.

- Jeg måtte konsentrere meg utrolig mye. Med de ulike brillene må man kompensere på de tingene man mister på ulik måte, som når sidesynet blir borte og man prøver å få med seg det som skjer i blindsonen, sier Eli Arnstad.

Med den ene brillen hadde hun vansker med å få med seg alt som skjedde langt fremme. Hun så kun klart på kort avstand.

- Etter denne turen har jeg fått utrolig respekt for hva som kan være i et trafikkbilde og det var et meget nyttig forsøk på å vise hvordan det er å kjøre med en synshemming.

Optikere fra hele landet fikk teste ut hvordan det er å kjøre bil med dårlig syn, for å få førstehånds erfaring med det.

Underviser om syn

Optikerbransjen har et tett samarbeid med trafikklærerutdanningen ved Nord-Universitet. Hver høst underviser et eget trafikkutvalg i Optikerbransjen studentene i trafikk og syn.

- Synet er vår viktigste sans, og i trafikken er det spesielt viktig å ha godt syn for å kunne se og tolke hele trafikkbildet, sier daglig leder Tina Alvær i Optikerbransjen.

Optikere har en nøkkelrolle i å teste og gi riktig synskorreksjon til hele befolkningen. Optikere kan også henvise til øyelege der det er behov for oppfølging.

- I år er det også innført digital synsattest som gjør at optiker enkelt kan sende over dokumentasjon til Statens vegvesen. Optikere har et spesielt ansvar for å følge opp synet til bilførere, sier Tina Alvær i Optikerbransjen.

Stjørdal-ordfører Eli Arnstad ble med på en spesiell biltur med kjørelærer Elise Lehmann som passasjer (Foto: Dag Øyvind Olsen)