Svindlere utgir seg for å være Eika

Den siste uken har mange – og tilfeldige mottakere - fått e-poster fra noen som utgir seg for å være Eika. De etterspør sensitiv informasjon for å lure til seg penger.

I en hektisk førjulstid med juleforberedelser og mye netthandel er vi ekstra utsatt for å bli lurt. Vår oppfordring er derfor: være skeptisk til alle som ber deg om å oppgi sensitive opplysninger!

Og husk: Banken vil aldri sende deg e-post, sms eller ringe deg for å spørre etter konfidensiell infomasjon som brukernavn, kortnummer, passord, BankID-koder eller fødselsnummer.

Mange virksomheter opplever nå at varemerket blir misbrukt av svindlere, vi har fått vår sikkerhetssjef til å dele sine tips til hvordan du kan avsløre svindel:

Tre tips for å avsløre nettsvindel

- Alle typer svindel dreier seg om sosial manipulasjon, altså blir du som kunde lurt på en eller annen måte. Svindlerne er flinke, så rådet om sunn fornuft det aller viktigste. På nett kan de fleste typer svindel avsløres med tre enkle triks, forklarer Steingrim Soug:

1. Sjekk lenker.
    Hold gjerne musepekeren over lenken, da kommer webadressen opp.
  2. Sjekk avsenders e-post adresse
    Ofte er ikke avsenderadressen forfalsket, da kan du avsløre svindelen på denne måten.
  3. Sjekk adressen
    I stedet for å trykke direkte på en lenke, kan du kopiere adressen manuelt for å se om den virker trygg

Les mer om hvordan du kan ivareta din sikkerhet på nett her: eika.no/sikkerhet

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Dette er phishing

Eika Alliansen består av omkring 60 lokalbanker, Eika Gruppen AS og Eika Boligkreditt AS. Lokalbankene i Eika Alliansen nyter høy tillit og tilfredshet blant kundene, og er en verdsatt drivkraft for vekst og utvikling i sine lokalsamfunn. Trygg og personlig kunderådgiving og et sterkt lokalt samfunnsengasjement skiller lokalbankene fra konkurrentene.

Eika Gruppen er eid av lokalbankene og utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen. Eika Gruppens fremste visjon er å styrke lokalbanken. Selskapet leverer sikre og brukervennlige tjenester, spesielt tilpasset kundenes behov. Virksomheten omfatter bank, forsikring, sparing, pensjon, finansiering, kort og eiendomsmegling. Eika Alliansen er en av de største aktørene i det norske finansmarkedet og en vesentlig aktør for bærekraftig verdiskaping i lokalsamfunn over hele landet. Alliansen har en million kunder, over 3000 medarbeidere, 200 lokalbankkontorer og en samlet forvaltningskapital på mer enn 470 milliarder. www.eika.no