Svensk Donald Duck håner norske OL-helter!
I det kommende nummeret av svenske Kalle Anka blir både Petter Northug og Marit Bjørgen parodiert på dyrisk vis.
Petter Northug har fått kroppen til en tjukk liten gris, mens Bjørgen er blitt en muskuløs muskelmann.
Vanligvis er det norske og det svenske bladet ganske like, og man blir stort sett enige om felles forside. Men ikke denne uken! Denne uken klarte ikke de to redaksjonene å bli enige om noe som helst. Svenskene ville ha Magnus Hellner, eller Markmus Kelner som han heter i Donald, som vinner på forsiden. Mens Norge måtte selvsagt ha Petter Northug (heretter kalt Fetter Fjontug.) Krangelen fortsetter gjennom hele bladet: Svenskene endrer slutten på en stripe for at deres Markmus skal vinne. I norsk utgave er det Fetter Fjontug som fortjent stikker av med seieren.
Den klassiske vitsesiden er i Norge omgjort til en svenskevitsside, mens svenskene kjører norskevitser i sitt blad.
"Vi är SÅ trötta på det norska medaljregnet och det är hög tid att en gång för alla visa vem som är storebror. Med Sveriges största serietidning bakom sig hoppas vi att våra svenska idrottsstjärnor blir extra taggade att slå norrmännen. Och givetvis, går för GULD!" sier Jonas Lidheimer, redaktør for Kalle Anka & C:o.
Den norske Donald-redaksjonen tror selvsagt ikke svenskenes desperate oppførsel vil hjelpe dem til flere gull. Til det er de svenske utøverne litt for trege i sporet.
Det var derfor naturlig å gi den svenske OL-troppen passende skilpaddekropper.
I tillegg til Markmus Kelner som skilpadde, dukker blant annet Charlottløk Skalla og den svenske skiskytteren Bjørn Ferie også opp i det norske bladet.
Bladet er i salg i butikk fra fredag 7.februar.
For mer informasjon og presseksemplarer av bladet, kontakt:
Marius Molaug, Donald-redaktør, Egmont Publishing
e-post: marius.molaug@egmont.no
tlf: 92 23 11 06
Egmont Kids Media er et av Nordens ledende mediekonsern. Mediehuset har ca 120 medarbeidere. Vi er en del av Egmont-konsernet som Egmont Harald Petersen grunnla i København i 1878. I dag leverer vi underholdning gjennom blader, tegneserier, bøker, spill, musikk, apps og nettsider.
En del av overskuddet fra Egmont doneres til institusjoner som jobber med barn. Siden 1920 har mer enn 240 millioner euro blitt delt ut til sosiale, kulturelle og helserelaterte formål for unge.
Kontakter
Christina DorthellingerKommunikasjonssjef
Tel:+47 474 89 175christina.dorthellinger@egmont.comTonje TornesRedaktør/pressekontakt
Tel:+47 928 69 374tonje.tornes@egmont.noBilder
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Dette er de nye fuglehusene4.11.2024 14:28:39 CET | Pressemelding
Nå kan fuglene utenfor huset ditt bo i «The Twist» eller sin egen Ishavskatedral. Snekker Rune «Hakkespetten» Strandenes, kjent fra TV3 programmet Eventyrlig oppussing gir nå ut boken PIIP – 15 unike fuglehus og matstasjoner du kan lage selv. Flere av disse fuglehusene er inspirert av arkitektoniske bygg i Norge, og nå håper han at flere vil finne snekkergleden, og hjelpe fuglene på samme tid!
Velkommen til Egmonts glade juleheftetid!31.10.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Juleheftene har vært en naturlig del av de norske juletradisjonene i over hundre år. Dette er en særnorsk tradisjon som de fleste nordmenn setter stor pris på. Juletiden er lesetid, og i år utgir Egmont Kids over 30 julehefter!
Stor juleheftekonkurranse - 200 000 kroner i premier18.10.2024 14:35:54 CEST | Pressemelding
Story House Egmont jakter på neste års nye, norske juleheftetegner. I førstepremiepotten ligger 150 000 kroner og en utgivelseskontrakt.
Over 7000 nye digitale abonnenter på ett år26.9.2024 06:59:00 CEST | Pressemelding
Egmonts digitale abonnementstjeneste Klikk+ holder høy veksttakt for 4. året på rad.
Story House Egmont etablerer et nytt e-handelskonsern innen Hjem og Interiør11.9.2024 11:00:23 CEST | Pressemelding
Egmont styrker sin posisjon i e-handelsmarkedet ved å samle sine ledende virksomheter innenfor området Hjem og Interiør i et felles konsern: Egmont LivingNordic. Det nye konsernet omsetter for over 2 milliarder kroner, og Charlotta Svarfvar er ansatt som konsernsjef.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom