Sven Mollekleiv leder Qatar-utredning

Sven Mollekleiv har takket ja til oppdraget som leder av utvalget.

Utvalget skal utrede sentrale forhold som skal ligge til grunn for et vedtak om Qatar-spørsmålet fram til ekstraordinært forbundsting 20. juni. Mollekleiv får med seg et bredt og representativt utvalg, der sammensetningen er under arbeid. Utvalget vil være på plass i løpet av neste uke, og kan da starte sitt arbeid.

Bestillingen til utvalget er å vurdere hvordan Norge skal forholde seg til at et fotball-VM arrangeres i et land som Qatar, som på flere områder bryter menneskerettighetene - og hvilket virkemiddel som skal tas i bruk for å markere vår holdning.

- Flere har, med ulike ståsteder i Qatar-spørsmålet, pekt på og spilt inn Sven Mollekleiv i denne rollen. Han har lang erfaring med internasjonale spørsmål, konflikter, mekling og håndtering av store, komplekse spørsmål. Han kjenner også idretten godt. Mollekleiv er flink til å balansere krevende problemstillinger, lytte og inkludere. Grunnlaget er lagt for et godt utvalgsarbeid, sier fotballpresident Terje Svendsen.

To måneders arbeidsperiode

Det er cirka tre måneder til det ekstraordinære forbundstinget, men utvalget har en arbeidsperiode på cirka to måneder. Det skyldes at dokumenter med saker som skal behandles må sendes ut senest fire uker før tinget settes.

- Jeg takker for tilliten til å bidra til at fotballtinget får et best mulig grunnlag til å fatte et klokt ,verdibasert, resultatorientert og framtidsrettet vedtak i Qatar-spørsmålet, sier Sven Mollekleiv.

Det jobbes med å sette sammen et bredt utvalg, og Sven Mollekleiv vil selv ta del i dette arbeidet nå. Ambisjonen er å etablere et utvalg med god balanse i meninger, kompetanse og erfaring i og utenfor fotballen/idretten.

Bred erfaring

Mollekleiv har svært bred erfaring fra lignende arbeid. Han har vært generalsekretær i Røde Kors i ti år og president i ni år, og hatt en lederrolle i internasjonale Røde Kors i 20 år.

Hans arbeid i og med krig og konflikt, naturkatastrofer, ulykker og terror har gitt erfaring fra krisehåndtering, og forhandlinger og press for å oppnå resultater har vært en del av hverdagen på tvers av frontlinjene. Internasjonale forhandlinger som Geneve-konvensjonens vokter har gitt nyttig erfaring.

Mollekleiv har også sittet i konsernledelsen til Det Norske Veritas, der kjernekompetansen er identifisere, måle og håndtere risiko. I det arbeidet har han også jobbet med UN Global Compact og World Business Council for Sustainable development.

Mollekleiv har også bred erfaring fra idretten og frivilligheten. Hovedfag og lederroller på NIH, lederroller i NIF og NFF samt erfaring som manager for hockeylandslaget, styreleder i VIF Fotball og trener på ulike nivåer. Han har også vært styreleder i Frivillighet Norge, styremedlem i Amnesty og Flyktningerådet.

PM: Utvalgsarbeid Qatar-spørsmålet24.3.2021 11:38:04 CET | Pressemelding

Sven Mollekleiv ble i forrige uke engasjert som leder av utvalget som skal se på hva norsk fotball skal gjøre for å reagere på Qatars (vertsnasjonen for fotball-VM 2022) håndtering av menneskerettigheter i landet, herunder utrede, vurdere og innstille på hvilket virkemiddel norsk fotball skal ta i bruk for sin reaksjon. Utvalget er nå klart, og består av 14 personer (seks kvinner, åtte menn). Et utvalg med en bred sammensetning av personer i og utenfor fotballen, med ulike stemmer i debatten og med viktig faglig kompetanse i problemstillingene utvalget skal vurdere. Utvalget starter sitt arbeid umiddelbart. SAMMENSETNINGEN AV UTVALGET Sven Mollekleiv Lang erfaring med internasjonale spørsmål, konflikter, mekling og håndtering av store, komplekse spørsmål. Lang fartstid i Røde Kors nasjonalt og internasjonalt. Kjenner idretten godt. Tom Høgli Toppklubbrepresentant, «initiativtager» Ole Kristian Sandvik Supporterrepresentant, styremedlem Norsk Supporterallianse (NSA) Gina Barstad Support