Svekket kjøpekraft vil ramme handelen i 2023
Ettervirkninger av pandemien, krig i Europa og geopolitiske spenninger, energikrise, stigende renter og synkende forbrukertillit rammer økonomien i store deler av verden, og mange av konsekvensene slår rett inn i handels- og tjenestenæringen.
– Usikkerheten er større enn på lenge, og det er vanskelig å spå fremtiden. Det vi likevel kan si ganske sikkert, er at 2023 vil bli et turbulent år. Forbrukerne vil få mindre igjen for pengene, og det rammer særlig handelen, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Dagligvare og kiosk får høyest vekst
Styringsrenta økes i de fleste land rundt oss. Mange av utfordringene i verdensøkonomien vil få mer begrenset utslag i Norge enn i mange andre land, men inflasjonsproblemet og renteoppgangen vil merkes godt også her.
Bransjer som byggevare, møbler og elektronikk vil nok oppleve svakere etterspørsel. Virke forventer omsetningsnedgang på henholdsvis 7, 5 og 5 prosent for disse bransjene.
På den andre siden forventer Virke at dagligvare og kioskbransjen vil få høyest vekst (4 prosent), hovedsakelig på grunn av økte priser på mat og drikke. Haartveit forventer volumnedgang «over hele fjøla».
– Det store spørsmålet er om forbrukerne vil bruke mer av pengene de sparte opp under pandemien. Mange la seg opp betydelige reserver i denne perioden, og hvis flere bruker mer av dette vil neste år bli lysere enn fryktet for handels- og tjenestenæringen, sier Haartveit.
Netthandelsveksten stopper opp
Normaliseringen av forbruksmønsteret fortsetter fra forrige kvartal. Vi kommer til å kjøpe mer tjenester enn varer, og grensehandelen vil fortsette å øke.
Den eventyrlige netthandelsveksten som fant sted under pandemien har stoppet opp, og veksten i netthandelen vil være beskjeden også i 2023 – riktignok fra svært høye nivåer.
– Vi ser at de rene netthandelsaktørene mister markedsandeler, mens aktørene som er til stede både fysisk og på nett har styrket seg. Mange høster nå fruktene av den digitale omstillingen de gjorde under pandemien. Kundene forventer at butikkene leverer en sømløs handleopplevelse, sier Haartveit.
Presentasjon på Virke Arena: Sjeføkonom i Virke, Lars Haartveit, presenterer konjunkturtallene på Virke Arena torsdag 22. september kl. 1600. Presse kommer gratis inn og kan melde seg på via denne lenken.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom