Virke

Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord

Del

Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.

SAMLENDE: Museene posisjonerer seg som en viktig kulturinstitusjon.
SAMLENDE: Museene posisjonerer seg som en viktig kulturinstitusjon. Getty

For andre år på rad presenterer Hovedorganisasjonen Virke sin analyse av kultursektoren i Norge.  

Kulturutsikter 2025 viser at nordmenn har et kjært forhold til kulturopplevelser, og bransjen opplever å ha befestet sin posisjon som viktig bidragsyter for opplevelser, samhold og økt livskvalitet. 2025 blir et år for nye rekorder, spesielt for enkelte deler av bransjen.  

Dette er en viktig bekreftelse for bransjen, etter de de dramatiske endringene som følge av restriksjonene under pandemien.  

Betydelig økning 

Kulturutsikter 2025 ser både på hvordan det gikk med norsk kulturliv i 2024 – i tillegg til å spå bransjens vinnere og utfordrere for 2025.  

Samlet økte publikumsinntektene for kinoer, museer, konserter, festivaler og scenekunst med 2 prosent i 2024. De ble løftet av museene, som økte besøksinntektene med 14 prosent fra 2023.  

For museene kan 2025 bli et nytt år med svært positive tall. Jubileer og nyåpninger gjør at museumssektoren inkludert kunstmuseene er ventet å oppleve den største inntekstveksten i inneværende år, med en anslått vekst på 7 prosent. 

Museene var innstilt på å kjempe for besøkstallene i 2024. Det resulterte i rekordbesøk. Sektoren har gjort seg gjeldende som et attraktivt og tilgjengelig kulturtilbud for både nordmenn og utenlandske turister.  

– Vi ser at museene står sterkere enn på lenge. Det handler om tilbud og kvalitet, men er også et svar på folks behov for den nære og gode opplevelsen, som gir oss etterlengtet kulturelt påfyll. Museene er samlende og representerer et etterlengtet avbrekk fra både hverdagstralt og et tidvis dystert og stadig omskiftelig nyhetsbilde, sier leder for kultur og opplevelser i Virke, Rhiannon Edwards.  

Storfilmer  

Hun peker også på at flere av museene tester nye konsepter og tar grep for å sikre publikums interesse. Konserter, foredrag og andre live-opplevelser finner veien inn i museene, i tillegg til at det jobbes godt med kuratorarbeidet og nye, digitale utvidelser av utstillingene.   

Etter et tøft kinoår i 2024, preget av streikeutsatte filmer fra Hollywood, venter bransjen en rekyl i 2025. Fra sommeren kommer et renn med storfilmer som er ventet å gjøre dette til det beste kinoåret siden pandemien. Virke anslår at publikumsinntektene vil øke med 19 prosent for kinoene i 2025.  

Konsert- og festivalaktørene er ventet en økning på 4 prosent i det som likevel betegnes som et tøft marked, som følge av at mange festivaler konkurrerer om det samme publikummet.  

– Kulturopplevelser er ettertraktet og har fått en stadig større plass i nordmenns forbruk de siste ti-femten årene. De to siste årene har imidlertid en strammere privatøkonomi tvunget folk til å prioritere tøffere. Med solid reallønnsvekst og et lenge etterlengtet knepp ned på boliglånet i sommer, blir det rom for mer av det som fyller livet med innhold. Da står kulturopplevelsene sterkt, sier sjefanalytiker Runar Wiksnes i Virke. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes
Sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes
Last ned bilde
Rhiannon Edwards
Rhiannon Edwards
Last ned bilde

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye