Svak bedring i november, men fortsatt overkapasitet på norsk innenriks

Etter to svært svake høstmåneder, ser vi en forsiktig bedring i november. Kapasiteten er kuttet mot 2021, mens etterspørselen holder seg på samme nivå. Dette gir en økning i kabinfaktor målt mot fjoråret på 2,9 prosentpoeng. Totalkapasiteten på norsk innenriks er noe redusert i november, men det tilbys fremdeles for mange seter i det norske innenriksmarkedet. Widerøe har lykkes med å justere prisene mot et noe mer bærekraftig nivå i november. Det er fremdeles et stykke igjen før vi ser en prisutvikling som speiler de store kostnadsøkningene vi ser i bransjen, primært som følge av økt drivstoffpris, dollarkurs samt gjeninnføring av flypassasjeravgiften. Justering av prisene gir en økning i yield fra oktober til november.

-Til tross for en bedring i november, er markedet fremdeles svakt. Vi forbereder oss på en tøff vinter med mye overkapasitet i markedet. Overkapasiteten gjør at lønnsomhetsutviklingen i Norge går motsatt retning av hva vi ser i resten av Europa. De store resultatforbedringene i 2022 hos europeiske flyselskaper preges av relativt store økninger i billettprisene. Vi forventer at også prisene i det Norske markedet skal øke videre inn i 2023, sier Konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen.

Ferie og fritidstrafikken holder seg imidlertid sterkt, og vi forventer stor pågang i forbindelse med juleutfarten. Widerøe har satt inn ekstra kapasitet for å ta unna økt etterspørsel fra alle som ønsker seg hjem til jul. Flyene begynner å fylles, så det er ingen grunn til å vente dersom en planlegger en flyreise i juleferien. Trenden med høy etterspørsel i ferieperioder holder stand til tross for renteøkninger, høy inflasjon og strømpriser. Det er gledelige nyheter og bekrefter at økt satsning på ferie og fritidsreisende har vært en riktig prioritering.

Regulariteten viser en bedring i november. Dette er gledelig og styrker både lønnsomheten og kundeopplevelsen. Utfordringer med delelogistikken er fremdeles til stede, men det jobbes godt med underleverandørene for å løse utfordringene fortløpende.

-Vi gleder oss til å få ønske store og små, nye og gamle, forventningsfulle passasjerer velkommen om bord i desember. Vi krysser fingrene for at værgudene er med oss og skal gjøre alt vi kan for å få alle sammen trygt hjem til jul, avslutter Nilsen.

Endring

Langstranda 6
8003 Bodø

75 51 35 00https://www.wideroe.no/

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Lav etterspørsel og mye dårlig vær preger resultatet i desember4.1.2023 10:00:00 CET | Pressemelding

Som forventet avsluttes året med nok en svak måned i desember. Markedet ligger fremdeles godt under 2019 nivå, selv om vi kan vise til en vekst i antall passasjerer og kabinfaktor fra 2021. Veksten skyldes at produksjonen i desember er justert sammenlignet med 2021. Antall passasjerer i 2021 ble kraftig preget av omikron-utbruddet og nedstenging av samfunnet. Passasjerveksten i 2022 må derfor sees i lys av dette.