Suldal kommune godkjent av Merkeordningen bærekraftig reisemål

Selskapet hun leder har rollen som reiselivets destinasjonsledelse i Suldal kommune. De har vært prosjekteier – og ledet prosessen med å få Suldal godkjent av Merkeordningen bærekraftige reisemål.
- Dette er fantastisk! En bekreftelse på at vi er på rett veg. Det oppmuntrer, inspirerer, og betyr en tydelig retning på reisemålsutviklingen vår - og for alle de flotte bedriftene våre og alle som eier, leder og jobber i dem. Merket sender viktige budskap til både oss som bor og jobber her og ikke minst til de som besøker oss. Og så forplikter det! Konstaterer en glad prosjektleder.
Merket er nå tildelt destinasjonen for de neste tre årene. Etter det må Suldal kommune resertfiseres, dersom de ønsker å fortsatt beholde merket og de forpliktelsene det innebærer. Sertifiseringsordningen eies av Innovasjon Norge, og kravene man jobber etter er internasjonalt godkjent gjennom Global Sustainable Tourism Council, en global organisasjon som godkjenner standarder og sertifiseringsorgan i reiselivet.
- Vi gratulerer Suldal med vel gjennomført prosess og et høyst fortjent merke som bærekraftig reisemål. De har gjort en svært grundig jobb og bestått kravene med glans. Vi ønsker lykke til med den videre utviklingen av reisemålet – og oppfølgingen av grunnlaget som merket nå har gitt, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.
God forankring
Med seg for å drive fram prosessen har Suldal Vekst hatt reiselivsnæringen, Suldal Næringsforening og Suldal kommune.
- Prosessen har tatt noe lenger tid enn vi tenkte, men vi har fått gjort en god jobb med blant annet forankring og analysearbeid, forteller Laila Steine. - Det er gjort en rekke analyser og undersøkelser i prosjektfasen. Mange har bidratt for at vi skal få kunnskap om hvem gjestene er, hvor de kommer fra og hvorfor de er her og ikke minst kunnskap om hvordan opplever å være på besøk her. Det har mye å si for hvordan vi kommuniserer arbeidet vårt, og for videre produkt- og markedstenkning for næringen. Gjestefortellingene våre gjør fokuset på kundeverdi og opplevd kvalitet tydeligere. Fakta og tall om hva næringen betyr både økonomisk og for omdømmet til Suldal danner gode grunnlag for videre arbeid, sier hun.
Lang historie som reiselivskommune
Ryfylkekommunen har en lang reiselivshistorie. Faktisk gikk den aller første organiserte pakkereisen fra England til Norge gjennom Suldal - organisert og pakket av Thomas Cook. Da, som nå, var opplevelser knyttet til natur, kultur, historie og menneskene det viktigste innholdet i reiselivsproduktet.
- Bærekraft og framtid har vært sentralt i planer og strategier for hele Suldals-samfunnet – også for reisemålsutviklingen. Å ta vare på naturen, kulturen og de verdiene som er i bygdene våre og vise dette fram til gjestene våre, er en grunnholdning som har stått fast i generasjoner, og perspektivet er langsiktig, forteller Steine.
---
Om Merkeordningen bærekraftig reisemål
Innovasjon Norge eier og utvikler en merkeordning som tilbys norsk reiseliv som ønsker å prioritere bærekraftig reisemålsutvikling.
Merkeordningen er et verktøy for å systematisere et langsiktig arbeid for økt bærekraft i reiselivet. Å bli merket som et bærekraftig reisemål betyr at destinasjonen over tid prioriterer målet om økt bærekraft, ikke at stedet ER bærekraftig. Merkeordningen er et redskap for utvikling, og reisemålene må vise en forbedring på sikt.
Arbeidet krever samhandling og samarbeid mellom kommune, reiselivsnæring og lokalsamfunn.
---
Merkede reisemål i Norge
Disse stedene er merket bærekraftige (Lenke til Visitnorway.com)
Nøkkelord
Kontakter
Marianne MorkKommunikasjonsleder Visit Norway
Tel:41449747marianne.mork@innovasjonnorge.noBilder



Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom