Styrker satsingen på ny teknologi i maritim sektor. Enova lanserer forprosjektstøtte til energi- og klimateknologi i maritim transport.

Enova støtter morgensdagens klimateknologi og ønsker med det nye programmet å stimulere til økte investeringer i ny teknologi i maritim transport.
Enova lanserer forprosjektstøtte til energi- og klimateknologi i maritim transport. Målet er å styrke satsingen på ny teknologi i maritim sektor. Foto: Enova

- Gjennom å utføre et forprosjekt, får søkeren mulighet til å gjøre et grundig forarbeid med data og dokumentasjon før en eventuell søknad om investeringsstøtte fra Enovas programmer rettet mot teknologiutvikling innen maritim transport. Dette vil gi en mer effektiv saksbehandling og et mer robust saksunderlag, sier Gunnel Fottland, markedssjef for Transport i Enova.

Utslippene skal halveres

Norge har ambisiøse klimamål også for maritim sektor. Utslipp av klimagasser skal reduseres med 50 prosent innen 2030 for innenriks skipsfart og fiske. I tillegg har IMO (FNs International Maritime Organization) bestemt at utslipp fra shipping skal halveres innen 2050.

- Skip som anvender miljøvennlige drivstoff, og hvor ny teknologi blir tatt i bruk raskt er nødvendig for å nå målene. Utfordringen er at innovativ klimateknologi ofte innebærer høye investeringskostnader og økt risiko. Gjennom å tilby forprosjektstøtte gir vi søker mulighet til å jobbe grundig med det underlaget som trengs for å få et godt teknologiprosjekt, sier Fottland.

Trenger ny teknologi

Klimamålene for maritim transport krever lav- og nullutslippsløsninger i alle segment og fartøy. De siste årene har Enova arbeidet mye med tidlig markedsintroduksjon av batterielektriske løsninger og tilhørende infrastruktur innenfor maritim sektor. Nå styrkes satsingen på ny teknologi.

- Der batteri alene ikke er nok til utslippsfri drift, trengs det utvikling og introduksjon av ny teknologi og andre energibærere for å oppnå utslippsfri drift, sier Fottland.

Om det nye Enova-programmet
Støtte til teknologiprosjekter i maritim transport skjer gjennom Enovas teknologiprogrammer.

Målgruppen til forprosjektprogrammet er søkere med potensial for å ta i bruk ny energi- og klimateknologi innen maritim sektor. De må kvalifisere for å kunne motta støtte på Enovas programmer rettet mot teknologiutvikling innen maritim transport og de må ha valgt teknologi.

Støtten kan utgjøre inntil 50 prosent av godkjente dokumenterte merkostnader, og er oppad begrenset til 500 000 kroner.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har vel 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.