Studentbedrift bygger kompetanse næringslivet roper etter – nå skal de alle beste kåres

Helt på Vidda SB deltar i NM Studentbedrift

Kompetanse for fremtiden

Ungt Entreprenørskap er en ideell organisasjon som i over 20 år har jobbet med innovasjon og entreprenørskap i norsk skole, fra barneskole til høyere utdanning.

I år har ca. 1000 studenter hatt studentbedrift på høyere utdanning, og det er ikke rent lite de har lært. En studie gjennomført av Prospera tidligere i år viser at over 70% av studentene opplever positiv personlig utvikling på områder som arbeidslivet etterspør, blant annet økt selvtillit, motivasjon og risikovilje. Å drive studentbedrift gir mestringsfølelse og erfaring med å jobbe i team med komplekse utfordringer. Du lærer å vurdere gjennomførbarheten til en idé, og får prøvd deg på forskjellige strategier for å nå ut i et marked. - Gjennom å etablere sin egen studentbedrift bygger de unge kompetanse næringslivet roper etter. I tillegg til fagkompetanse er arbeidsgivere i økende grad opptatt av personlige egenskaper, og det er her Studentbedrift er en veldig god treningsarena. Studentene lærer ved å gjøre, og ikke gjennom tradisjonell pugging av teori. Studentbedrift er en metode vi vet fungerer og som gir de unge kompetansen de trenger for å bygge Norge i fremtiden, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo.

​Les mer om Studentbedrift her

Juryarbeidet er i gang

​Årets juryarbeid foregår digitalt. Juryen vurderer innsendt materiell og intervjuer alle NM-deltagere. – Vi er utrolig takknemlige for at så mange fra arbeids- og næringsliv velger å stille opp som jury for de unge. De gir verdifull tilbakemelding og motivasjon til videre arbeid for studentene, og de er avgjørende for vår rolle i Ungt Entreprenørskap som brobygger mellom skole og arbeidsliv. Årets jury er imponert over engasjementet fra studentene og nivået på aktiviteten. Spennende er det også at mange ønsker å bringe ideen sin videre til AS, sier Nykkelmo.​

Se hvem som sitter i juryen her.

NM-sending onsdag 9. juni

Onsdag 9. juni klokken 14.00 strømmes NM-sendingen på Ungt Entreprenørskap sin Facebook-side. Sendingene vil inneholde flere overraskelser og vi har fått med oss profilerte personer som forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim og Kanoot-sjefen Eilert Hanoa. Sendingen ledes av influencer Yrja Oftedahl som også vil lede en panelprat med tidligere studentbedrift-deltagere. Her vil det være fokus også på veien videre etter studentbedrift. Og vinnere i flere kategorier skal kåres. Les mer om sendingen og konkurransene her.

Disse studentbedriftene deltar i NM

21 bedrifter har kvalifisert seg til NM Studentbedrift. Her er en oversikt over alle deltagere, klikk på bedriften og les mer om hver enkelte Studentbedrift.

Digiplus SB – Universitetet i Sørøst-Norge

Eatek SB – Høgskolen i Østfold