Streik avverget i handels- og tjenestenæringen

Over 11 timer på overtid kom partene til enighet hos Riksmekleren lørdag formiddag. Oppgjøret er innenfor frontfagsrammen, noe som var viktig for Virke.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.

– Det viktigste for Virke har vært å sikre konkurransedyktige virksomheter og trygge arbeidsplasser. Vi har strukket oss langt for å komme Handel og Kontor i møte, men vi har lyktes med å komme i mål innenfor frontfagsrammen, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon

Under meklingen ble partene enige om endringer i sykepengeordningen. Endringene innebærer full lønn under sykdom i tre måneder.

– En streik ville vært helt uansvarlig i den situasjonen vi er i nå, sier Horneland Kristensen.

Partene ble også enige om et generelt tillegg på 1,50 kroner.

Hovedorganisasjonen Virke organiserer over 25 000 virksomheter i handels- og tjenestenæringen.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Siste pressemeldinger fra Virke