NHO Service og Handel

Streik avverget - NHO Service og Handel og NSF enige

Det ble fredag 30. august klokken 02.45 oppnådd enighet mellom Norsk Sykepleierforbund (NSF) og NHO Service og Handel om mellomoppgjøret 2019.

Torsdag 29. august klokken 10.00 satte partene seg ned hos Riksmekleren. Meklingsfristen var satt til midnatt, og partene kom til enighet litt over to og en halv time på overtid.

- Vi er glade for at vi har kommet til enighet med NSF. Private institusjoner og bedrifter innen helse og omsorg har vært konkurransedyktige på lønn tidligere, og det skal vi fortsette å være, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

- Lønnsnivået til sykepleiere generelt er blitt hevet betydelig i år gjennom oppgjørene i offentlig sektor. For å sikre at våre medlemsbedrifter er konkurransedyktige, har vi derfor løftet minstelønnssatsene for sykepleiere til dels betydelig i dette oppgjøret, sier Kaltenborn.

NHO Service og Handel er opptatt av at sykepleiere skal likebehandles uavhengig av hvor de er organisert. Derfor har vi også gitt de samme satsene til sykepleiere organisert i Fagforbundet fra samme virkningstidspunkt.

Dette har NHO Service og Handel og NSF blitt enige om:

• Generelt tillegg på kr. 2,50 per time.
  • Justering av eksisterende minstelønnssatser med virkning fra 1. april 2019.
  • Ny minstelønnssats for ansiennitet 10 år på kr. 500.000, gjeldende fra 1. april 2020.

Oppgjøret er innenfor rammen av frontfaget.

Pressebilder av Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, finnes her: https://www.flickr.com/photos/nhoservice/sets/72157677296668892

Pressekontakt: Kommunikasjonsdirektør i NHO Service og Handel, Skjalg Engebø (tlf: 90051698)

Om NHO Service og Handel

NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27

+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no

NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningen i NHO og består av 2.380 bedrifter med 6.000 virksomheter og 86.000 årsverk. Bransjene er: Arbeid og inkludering, Bemanning og Rekruttering, Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV), Helse og Velferd, Renhold og Eiendomsservice, Sikkerhet og Beredskap,  Handel, samt Frisør og Velvære. Noen av bransjene har egen fagsjef/rådgiver, mens andre har sekretariater som yter service til medlemmene. Gratis tilgang på juridisk bistand er en viktig medlemsfordel.

NHO Service og Handel har to hovedmålsettinger: Vi vil 1) bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet og 2) bidra til å utvikle bedre tjenester i Norge. Under dette ligger våre mål om å bidra til økt profesjonalitet, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser.

Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel