Stovner flerbrukshall endelig gjenåpnet

Mandag 8. april markerte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for kultur, idrett og frivillighet, Rina Mariann Hansen (Ap) at Stovner flerbrukshall igjen er åpen og klar for å bli tatt i bruk av skole og idrettslag.
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for kultur, idrett og frivillighet, Rina Mariann Hansen (Ap) erklærer Stovner idrettshall for gjenåpnet. Den røde snoren ble holdt av Alex Tran (venstre) og Grethe Hansen. Foto: Ken Opprann

-Endelig er ventetiden over for store og små på Stovner - og for Vestli idrettslag - som nå kan flytte tilbake til den nye hallen sin. De lokale anleggene betyr mye for nærmiljøet, for rekrutteringen til idretten og som møteplass for barn og unge, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Oslo er i ferd med å sette ny rekord i idrettsinvesteringer, med en historisk satsing på 6,2 milliarder til nye anlegg de neste fire åra.

- Oslo mangler mange anlegg for å komme på nivå med resten av Norge, og mange av de anleggene vi har er nedslitt. Vi bygger nytt og pusser opp gamle anlegg sånn at de når en bedre standard for idretten. Her på Stovner har vi fått til et fantastisk flott anlegg for barn og unge med relativt nøkterne midler, sier byråd for kultur, idrett og frivillighet, Rina Mariann Hansen (Ap)

Det er Kultur- og idrettsbygg i Oslo kommune som har hatt ansvar for å rehabilitere flerbrukshallen fra 1983.

Rehabiliteringen omfatter også arbeider i inngangspartiet, fellesarealer, garderober og toaletter.

Nytt HC toalett, taktilmerking og talevarslingsanleggvil gjøre det enklere for flere og nye grupper å ta hallen i bruk.

-Det er gledelig at vi med relativt enkle grep som taktilmerking og talevarslingsanlegg har gjort hallen tilgjengelig for enda flere brukere, sier direktør Eli Grimsby.

Gjenbruk og miljø
Byggeprosjektet har lagt vekt på å gjenbruke materialer der det har vært mulig. Det er brukt energibesparende elementer med lang levetid og anlegget er knyttet til et sentralt driftsstyringssystem for mer miljøvennlig og energieffektiv drift.

Sentrale tiltak i rehabiliteringen har vært:

• Rehabilitering av inngangspartiet
  • Nytt banedekke, ny belysning og spilekledning i hallen.
  • Nytt gymnastikkrom
  • Nytt styrkerom
  • Seks garderober, tre dommergarderober samt fellestoalettene er rehabilitert og oppgradert
  • Det lagt nye gulv, dørene er skiftet og veggene malt.
  • Hele ventilasjonsanlegget og øvrige tekniske systemene er oppgradert og skiftet ut
  • Utskifting av elektrisk anlegg
  • Rehabilitering av klubbrom, kafeteria/kiosk
  • Nytt HC toalett, taktilmerking og talevarsling