Story House Egmont solgte 21,8 millioner blader i 2020
-Vi ser opplagstallene som en bekreftelse på at våre ukeblader og magasiner har en viktig samfunnsrolle og en stor betydning i folks hverdag. De inspirerer, engasjerer og formidler kunnskap og underholdning som folk kjenner seg igjen i og trenger, både i en vanlig hverdag og spesielt i disse usikre tider. I tillegg gir ukeblader og magasiner en adspredelse fra nyhetsbildet som kan være kjærkommen for mange, sier Direktør/ansvarlig redaktør, Elisabeth Lund-Andersen.
Hjemmet er Norges største ukeblad, og solgte mer enn 8 millioner blader i 2020. Det er en suveren posisjon blant norske kvinner for et blad som i 2020 feirer 110-årsjubileum.
-Det er svært gledelig at Hjemmet kan feire 110-årsjubileum og fortsatt vært på topp. De har i 2020 gjennomført en rekke tiltak for å nå ut til nye brukere, bygge lojalitet og styrke sin posisjon i markedet, som har gitt resultater. I tillegg til Hjemmet, ser vi at både Familien og Norsk Ukeblad klarer seg bra. Dette viser en imponerende stabilitet i vår aller viktigste målgruppe, som er voksne kvinner. En målgruppe som vi satser offensivt på med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. Til sammen solgte Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien mer enn 12,6 millioner blader i 2020.
Med korona-året 2020 der alle fikk livene sine snudd på hodet, med nedstenging, hjemmekontor og store begrensinger i folks sosiale liv, har interessen for hus og hjem, hage og friluft økt kraftig. Magasinene innen både boligsegmentet, mat og vin, friluft, jakt og fiske kan derfor ikke uventet, vise til gode opplagstall. Maison Mat og Vin økte sitt opplag med hele 27 prosent. Både Hageliv og Uterom og Bonytt fikk opplagsvekst, på henholdsvis 3 og 5 prosent. Lev Landlig som er størst merkevaren innen boligsegmentet hadde en vekst på 7 prosent. Alt om Fiske økte sitt opplag med hele 9 prosent.
-Vi ser at våre merkevarer er attraktive og spiller en rolle i mange nordmenns liv. Det er gledelig å se at Story House Egmonts portefølje står godt og treffer behovene i markedet også nå. Selv om mediebruken endrer seg, tror vi behovet for godt innhold tilpasset målgruppens interesser er konstant, avslutter Lund-Andersen.
Story House Egmonts seks største titler rangert etter opplag pr utgave 2020
Merkevare |
Opplagstall 2020 |
% endring pr utg. |
Hjemmet |
124 369 |
-2 % |
Familien |
69 586 |
-1 % |
Her og Nå |
49 429 |
-10 % |
Norsk Ukeblad |
45 971 |
-9 % |
Lev Landlig |
37 189 |
+7 % |
Hytteliv |
34 971 |
-2 % |
Kilde: MBL Opplagstall
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth Lund-Andersen, Direktør/ansvarlig redaktør Print, tlf 932 45 255
Ann-Elise ErtesvågProsjektsjef
ann-elise.ertesvag@egmont.comBilder
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Dette er de nye fuglehusene4.11.2024 14:28:39 CET | Pressemelding
Nå kan fuglene utenfor huset ditt bo i «The Twist» eller sin egen Ishavskatedral. Snekker Rune «Hakkespetten» Strandenes, kjent fra TV3 programmet Eventyrlig oppussing gir nå ut boken PIIP – 15 unike fuglehus og matstasjoner du kan lage selv. Flere av disse fuglehusene er inspirert av arkitektoniske bygg i Norge, og nå håper han at flere vil finne snekkergleden, og hjelpe fuglene på samme tid!
Velkommen til Egmonts glade juleheftetid!31.10.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Juleheftene har vært en naturlig del av de norske juletradisjonene i over hundre år. Dette er en særnorsk tradisjon som de fleste nordmenn setter stor pris på. Juletiden er lesetid, og i år utgir Egmont Kids over 30 julehefter!
Stor juleheftekonkurranse - 200 000 kroner i premier18.10.2024 14:35:54 CEST | Pressemelding
Story House Egmont jakter på neste års nye, norske juleheftetegner. I førstepremiepotten ligger 150 000 kroner og en utgivelseskontrakt.
Over 7000 nye digitale abonnenter på ett år26.9.2024 06:59:00 CEST | Pressemelding
Egmonts digitale abonnementstjeneste Klikk+ holder høy veksttakt for 4. året på rad.
Story House Egmont etablerer et nytt e-handelskonsern innen Hjem og Interiør11.9.2024 11:00:23 CEST | Pressemelding
Egmont styrker sin posisjon i e-handelsmarkedet ved å samle sine ledende virksomheter innenfor området Hjem og Interiør i et felles konsern: Egmont LivingNordic. Det nye konsernet omsetter for over 2 milliarder kroner, og Charlotta Svarfvar er ansatt som konsernsjef.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom