Story House Egmont solgte 21,8 millioner blader i 2020

Godt lokalt underholdnings- og livsstilinnhold er viktigere enn noen gang, viser opplagstallene for magasiner for 2020. Story House Egmont solgte hele 21,8 millioner blader i 2020, et imponerende resultat i krevende år.
Direktør/ansvarlig redaktør Elisabeth Lund-Andersen gleder seg over gode opplagstall

-Vi ser opplagstallene som en bekreftelse på at våre ukeblader og magasiner har en viktig samfunnsrolle og en stor betydning i folks hverdag. De inspirerer, engasjerer og formidler kunnskap og underholdning som folk kjenner seg igjen i og trenger, både i en vanlig hverdag og spesielt i disse usikre tider. I tillegg gir ukeblader og magasiner en adspredelse fra nyhetsbildet som kan være kjærkommen for mange, sier Direktør/ansvarlig redaktør, Elisabeth Lund-Andersen.

Hjemmet er Norges største ukeblad, og solgte mer enn 8 millioner blader i 2020. Det er en suveren posisjon blant norske kvinner for et blad som i 2020 feirer 110-årsjubileum.

-Det er svært gledelig at Hjemmet kan feire 110-årsjubileum og fortsatt vært på topp. De har i 2020 gjennomført en rekke tiltak for å nå ut til nye brukere, bygge lojalitet og styrke sin posisjon i markedet, som har gitt resultater. I tillegg til Hjemmet, ser vi at både Familien og Norsk Ukeblad klarer seg bra. Dette viser en imponerende stabilitet i vår aller viktigste målgruppe, som er voksne kvinner. En målgruppe som vi satser offensivt på med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. Til sammen solgte Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien mer enn 12,6 millioner blader i 2020.

Med korona-året 2020 der alle fikk livene sine snudd på hodet, med nedstenging, hjemmekontor og store begrensinger i folks sosiale liv, har interessen for hus og hjem, hage og friluft økt kraftig. Magasinene innen både boligsegmentet, mat og vin, friluft, jakt og fiske kan derfor ikke uventet, vise til gode opplagstall. Maison Mat og Vin økte sitt opplag med hele 27 prosent. Både Hageliv og Uterom og Bonytt fikk opplagsvekst, på henholdsvis 3 og 5 prosent. Lev Landlig som er størst merkevaren innen boligsegmentet hadde en vekst på 7 prosent. Alt om Fiske økte sitt opplag med hele 9 prosent.

-Vi ser at våre merkevarer er attraktive og spiller en rolle i mange nordmenns liv. Det er gledelig å se at Story House Egmonts portefølje står godt og treffer behovene i markedet også nå. Selv om mediebruken endrer seg, tror vi behovet for godt innhold tilpasset målgruppens interesser er konstant, avslutter Lund-Andersen.

Story House Egmonts seks største titler rangert etter opplag pr utgave 2020

Merkevare