Story House Egmont med solid resultatfremgang for 2020
-2020 var et svært utfordrende år med stor usikkerhet, der alle fikk livene sine snudd på hodet. Lite visste vi hva som ventet av restriksjoner og nedstenging, hjemmekontor og begrensinger i folks sosiale liv, og hvordan dette ville påvirke vår bedrift. Vi er svært glade for å oppleve at våre produkter og tjenester fikk økt betydning i folks hverdag og ble viktigere enn noen gang, sier administrerende direktør Nina Vesterby.
Story House Egmont i Norge oppnådde en total omsetning på 1,1 milliarder, inkludert datterselskap. Denne omsetningen er på nivå med 2019, som er meget positivt og trendskifte i forhold til tidligere år. Driftsresultatet øker med hele 21 prosent fra 2019.
-Jeg er veldig stolt av våre dyktige medarbeidere, og at vi har klart å snu utviklingen fra 2019. Vi har lagt en offensiv strategi med ambisiøse mål frem mot 2022, der vi skal styrke vår posisjon som markedsleder innen print, og doble våre digitale inntekter. Resultatene viser at vi er på rett vei, og gir oss et solid fundament og økonomisk handlingsrom til å satse videre, sier Vesterby.
Mye familie- og alenetid sørget for at nordmenn gjenopptok mange tradisjonelle og analoge medievaner siste året. Dette var med å bidra til at Egmont Kids Media økte omsetningen med kr 17 millioner hovedsakelig grunnet vekst i salg av spill- og aktivitetsprodukter, kryssordblader og julehefter.
Opplagstallene for printmagasinene, som ble lagt frem sist uke, viser at Story House Egmont solgte hele 21,8 millioner blader i 2020. Tallene viser at nedgangen, sammenlignet med tidligere år har bremset kraftig opp. Hjemmet er Norges største ukeblad, med mer enn 8 millioner solgte blader i 2020. Bladet som feirer 110-årsjubileum i 2021 har en suveren posisjon blant norske kvinner. Dette er positivt også for annonsemarkedet på print inn i 2021.
-Samtidig som vi lykkes med å styrke vår print-satsning, har vi også god fremgang innen våre digitale vekstområder. Egmont People fortsetter sin suksess, og har i 2020 styrket teamet med ekspertise innen videoproduksjon, og rekrutterte flere av landets største profiler til sitt nettverk. Til tross for pandemien fikk de et knallsterkt år med en vekst på over 30 prosent. Midt i korona-året startet vi Klikk+, vår digitale satsning innen brukerbetaling. Tjenesten har blitt godt mottatt og har nå mer enn 3 000 betalende abonnenter. Magasin-appen Flipp, som gir brukerne tilgang til alle våre blader og magasiner, har inngått store b2b-avtaler og er i vekst. I tillegg jobber vårt innovasjonsteam med mange nye spennende satsninger innen nisjer tilknyttet våre innholdsunivers.
-Vi er godt rustet med sterke merkevarer, og skal fortsette å tenke nytt, våge å satse og investere i godt innhold. Våre produkter og tjenester inspirerer, engasjerer og formidler kunnskap og underholdning, og er viktige i folks liv både i en vanlig hverdag og usikre tider, avslutter Vesterby.
Kontakt
Nina Vesterby, Administrerende direktør, Story House Egmont, tlf 982 47 877
Anne-Mari Nordbø, CFO, Story House Egmont, tlf 991 61 425
Story House Egmont i Norge består av de to juridiske selskapene Story House Egmont AS og Egmont Kids media Nordic AS, samt datterselskapene Nordiske Fagmedier AS, Fagmedia AS og Sempro AS.
Story House Egmont AS i Norge omsatte i 2020 for 782 853 MNOK. Resultat før skatt ble 77 MNOK. Det er 14 MNOK opp fra 2019.
For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 32 MNOK av en omsetning på 317 MNOK. Det er et resultat på samme nivå som 2019.
Totalt Story House Egmont Norge (000 NOK, intern omsetning eliminert) |
2020 | 2019 |
Omsetning | 1 082 396 | 1 093 184 |
Driftsresultat | 104 825 | 86 872 |
Resultat før skatt | 109 618 | 96 483 |
Antall årsverk | 264 | 266 |
Story House Egmont AS | ||
Omsetning | 782 853 | 809 330 |
Driftsresultat | 72 689 | 54 222 |
Resultat før skatt | 77 372 | 63 647 |
Antall årsverk | 220 | 222 |
Egmont Kids Media Nordic AS | ||
Omsetning | 317 388 | 300 222 |
Driftsresultat | 32 136 | 32 650 |
Resultat før skatt | 32 246 | 32 836 |
Antall årsverk | 44 | 44 |
NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert.
Nøkkelord
Kontakter
Ann-Elise ErtesvågProsjektsjef
ann-elise.ertesvag@egmont.comBilder
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Donald Duck & Co på trøndersk!26.4.2024 11:25:52 CEST | Pressemelding
I Donald Duck & Co 17 som utkommer 26. april besøker Donald Trondheim (Trandheim) for å være med i Det store mustasjemesterskapet! Historien er oversatt til trøndersk ved komiker og programleder Klaus Sonstad.
Vi du fortsette å spille? For endelig er andre bok i Edelmot-serien her.22.4.2024 10:00:22 CEST | Pressemelding
Victor Sotberg og Odin Helgheim tok leserne med storm i fjor da de lanserte tegneserien Edelmot. Og nå er den etterlengtede oppfølgeren her!
- Alt begynner i hjertet ditt17.4.2024 09:07:05 CEST | Pressemelding
Kristine Karly Tesaker levde et hektisk liv som leder i kunstfeltet og småbarnsmor. Men en dag smalt det. Nå har hun skrevet boken «Hjerteøvelser – en ny begynnelse etter stress og utbrenthet», for å gi andre et verktøy til å vinne tilliten til kroppen og hjertet tilbake.
- Dette er bokserien som skaper leselyst hos norsk ungdom!15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mørkalven bok 3, Norges eneste manga, er tilbake. Og denne gangen tematiserer den kvinnekamp, religionskritikk og mørk magi ...
En litt annerledes quiz eller selskapslek til 17. mai?11.4.2024 12:04:00 CEST | Pressemelding
Dennis Vareide lanserer nå boken «Selskapsleker for forferdelige mennesker» - en bok full av aktiviteter, quizer og underholdning. Men dette er ikke de uskyldige selskapslekene du er vant til. Selv beskriver han de som mildt sadistiske og morbide – og kun for din indre bekjentskapskjerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom