Story House Egmont med solid resultatfremgang for 2020

Story House Egmont i Norge leverte et resultat før skatt på 109,6 millioner for 2020. Dette er en resultatforbedring fra 2019 på kr 13 millioner, en økning på 14 prosent, et imponerende resultat i et marked preget av strukturell nedgang og korona-nedstenging.
Administrerende direktør Nina Vesterby kan viste til solid resultatfremgang for 2020.

-2020 var et svært utfordrende år med stor usikkerhet, der alle fikk livene sine snudd på hodet. Lite visste vi hva som ventet av restriksjoner og nedstenging, hjemmekontor og begrensinger i folks sosiale liv, og hvordan dette ville påvirke vår bedrift. Vi er svært glade for å oppleve at våre produkter og tjenester fikk økt betydning i folks hverdag og ble viktigere enn noen gang, sier administrerende direktør Nina Vesterby.

Story House Egmont i Norge oppnådde en total omsetning på 1,1 milliarder, inkludert datterselskap. Denne omsetningen er på nivå med 2019, som er meget positivt og trendskifte i forhold til tidligere år. Driftsresultatet øker med hele 21 prosent fra 2019.

-Jeg er veldig stolt av våre dyktige medarbeidere, og at vi har klart å snu utviklingen fra 2019. Vi har lagt en offensiv strategi med ambisiøse mål frem mot 2022, der vi skal styrke vår posisjon som markedsleder innen print, og doble våre digitale inntekter. Resultatene viser at vi er på rett vei, og gir oss et solid fundament og økonomisk handlingsrom til å satse videre, sier Vesterby.

Mye familie- og alenetid sørget for at nordmenn gjenopptok mange tradisjonelle og analoge medievaner siste året. Dette var med å bidra til at Egmont Kids Media økte omsetningen med kr 17 millioner hovedsakelig grunnet vekst i salg av spill- og aktivitetsprodukter, kryssordblader og julehefter.

Opplagstallene for printmagasinene, som ble lagt frem sist uke, viser at Story House Egmont solgte hele 21,8 millioner blader i 2020. Tallene viser at nedgangen, sammenlignet med tidligere år har bremset kraftig opp. Hjemmet er Norges største ukeblad, med mer enn 8 millioner solgte blader i 2020. Bladet som feirer 110-årsjubileum i 2021 har en suveren posisjon blant norske kvinner. Dette er positivt også for annonsemarkedet på print inn i 2021.

-Samtidig som vi lykkes med å styrke vår print-satsning, har vi også god fremgang innen våre digitale vekstområder. Egmont People fortsetter sin suksess, og har i 2020 styrket teamet med ekspertise innen videoproduksjon, og rekrutterte flere av landets største profiler til sitt nettverk. Til tross for pandemien fikk de et knallsterkt år med en vekst på over 30 prosent. Midt i korona-året startet vi Klikk+, vår digitale satsning innen brukerbetaling. Tjenesten har blitt godt mottatt og har nå mer enn 3 000 betalende abonnenter. Magasin-appen Flipp, som gir brukerne tilgang til alle våre blader og magasiner, har inngått store b2b-avtaler og er i vekst. I tillegg jobber vårt innovasjonsteam med mange nye spennende satsninger innen nisjer tilknyttet våre innholdsunivers.

-Vi er godt rustet med sterke merkevarer, og skal fortsette å tenke nytt, våge å satse og investere i godt innhold. Våre produkter og tjenester inspirerer, engasjerer og formidler kunnskap og underholdning, og er viktige i folks liv både i en vanlig hverdag og usikre tider, avslutter Vesterby.

Nina Vesterby, Administrerende direktør, Story House Egmont, tlf 982 47 877
Anne-Mari Nordbø, CFO, Story House Egmont, tlf 991 61 425

Story House Egmont i Norge består av de to juridiske selskapene Story House Egmont AS og Egmont Kids media Nordic AS, samt datterselskapene Nordiske Fagmedier AS, Fagmedia AS og Sempro AS.

Story House Egmont AS i Norge omsatte i 2020 for 782 853 MNOK. Resultat før skatt ble 77 MNOK. Det er 14 MNOK opp fra 2019.

For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 32 MNOK av en omsetning på 317 MNOK. Det er et resultat på samme nivå som 2019.

Totalt Story House Egmont Norge
(000 NOK, intern omsetning eliminert)
2020 2019
Omsetning 1 082 396 1 093 184
Driftsresultat 104 825 86 872
Resultat før skatt 109 618 96 483
Antall årsverk 264 266
Story House Egmont AS
Omsetning 782 853 809 330
Driftsresultat 72 689 54 222
Resultat før skatt 77 372 63 647
Antall årsverk 220 222
Egmont Kids Media Nordic AS
Omsetning 317 388 300 222
Driftsresultat 32 136 32 650
Resultat før skatt 32 246 32 836
Antall årsverk 44 44

NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert.