Story House Egmont kjøper Diskusjon.no fra VG

Story House Egmont øker satsningene på digitale forum, og kjøper Diskusjon.no. Mediehuset blir dermed størst i landet på forum når brukerne av Kvinneguiden, Foreldre.no og Doktor Online får selskap av i overkant av en halv million nye unike brukere.
–  Diskusjon.no er innholdsmessig veldig ulik både Kvinneguiden og andre forum vi har, og komplementerer sånn sett vår portefølje på en bra måte, sier utviklingsredaktør Gaute Tyssebotn. Her sammen med administrerende direktør Nina Vesterby.  Foto: Knut Christian Moeng.
– Diskusjon.no er innholdsmessig veldig ulik både Kvinneguiden og andre forum vi har, og komplementerer sånn sett vår portefølje på en bra måte, sier utviklingsredaktør Gaute Tyssebotn. Her sammen med administrerende direktør Nina Vesterby. Foto: Knut Christian Moeng.

– Som den ledende aktøren på forum i dag, med blant andre Kvinneguiden og Foreldreforum har vi opparbeidet en høy kompetanse på dette området. At vi nå kan trappe opp satsningen med Diskusjon.no er veldig godt nytt. Både for oss, og ikke minst for de drøye 500 000 brukerne av dette forumet. De vil bli godt ivaretatt med oss som nye eiere, sier administrerende direktør i Story House Egmont, Nina Vesterby.

VG kjøpte Diskusjon.no i 2020 fra TU Media i det som var en ny satsing på forum i mediehuset. 2. desember stengte VG Debatt. For VG var det naturlig å selge diskusjon.no videre når mediehuset nå gjør tydelige prioriteringer inn mot de neste årene.

- Det aller viktigste for VG er å være hele Norges foretrukne nyhetsdestinasjon, med den beste undersøkende journalistikken og den raskeste breaking news-dekningen. Vi skal vinne kampen om unge brukere. Vi skal få folk til å logge inn, abonnere og å bruke tid på sidene våre. Og vi satser tungt på TV og podkast. Prioritering av hva som blir viktigst fremover er helt sentralt for oss, og det er gledelig at det gode debattklimaet på Diskusjon.no nå kan drives videre av en ny, solid, redaktørstyrt eier, sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne.

Gaute Tyssebotn er utviklingsredaktør og produkteier av Klikk.no. Han forsikrer at brukerne fortsatt skal kjenne seg igjen og føle seg hjemme selv om Diskusjon.no nå skifter eiere. Det vil heller bli snakk om et bredere tilbud til alle aktive debattanter.

– Som digital enhet er vi redaksjonelt drevet av god featurejournalistikk og nytteinnhold av høy kvalitet fra et samlet redaksjonelt miljø i Story House Egmont, på tvers av alle våre printmerkevarer. Vi ønsker å være en sfære der leserne kan ta en pause fra jaget som gjerne følger med nyhetsaktualitet i media. Samtidig ser vi at forum gjør at vi også lever litt på pulsen av hendelser i verden, og hvilken betydning det har for den enkelte. De siste årene har aktiviteten i våre forum økt betraktelig, og på forumet Kvinneguiden postes det over 6000 innlegg per dag, hele året.

Med nok et forum i sin portefølje forsikrer Tyssebotn at bredden i tematikken vil øke betraktelig.

– Diskusjon.no er innholdsmessig veldig ulik både Kvinneguiden og andre forum vi har, og komplementerer sånn sett vår portefølje på en bra måte. Det er ikke mange temaer igjen her i verden man nå ikke kan diskutere med likesinnede i et av våre forumer. I tillegg er diskusjon.no er stykke internetthistorie som jeg har fulgt siden de så dagens lys for over 20 år siden, og før de fikk navnet diskusjon.no. Så som en gammel nerd synes jeg personlig det er en kul ting å få sjansen til å jobbe med, avslutter Tyssebotn.

Kontakter:

Story House Egmont, Gaute Tyssebotn, tlf.916 95 874
VG: Øyvind Brenne, tlf 976 27 290.