Stortinget representert på høynivåmøte for NATO-landene i Litauen

Stortingets 3. visepresident Morten Wold og 4. visepresident Kari Henriksen deltar denne uken på et høynivåmøte for parlamentsledere i NATO-landene i Vilnius, Litauen.

3. visepresident Morten Wold (til høyre) og 4. visepresident Kari Henriksen på plass på høynivåmøtet for parlamentsledere i NATO-landene i Vilnius. Foto: Stortinget.

Møtet er en del av opptakten til NATOs toppmøte i Vilnius i juli 2023. Tema er krigen i Ukraina, globale sikkerhetsutfordringer og hvordan NATOs medlemmer kan styrke eget forsvar. Møtet startet torsdag og avsluttes lørdag.

– Parlamenter er hjertet i den demokratiske debatten i vestlige samfunn. Det er derfor nyttig og relevant at et av de viktigste strategiske spørsmålene i vår tid diskuteres mellom ledere i parlamentene i NATOs medlemsland, sier Morten Wold.

Han vil holde et innlegg om Nansen-programmet og at et samlet storting står bak den femårige forpliktelsen til å støtte Ukraina.

Møte for medlemslandenes parlamentspresidenter er ikke et fast møteformat i NATO-sammenheng. Litauen har likevel tatt initiativ til møtet, gitt situasjonen Europa og NATO befinner seg i. Hensikten er å sikre parlamentarisk og folkelig forankring for temaene som skal diskuteres av statslederne på toppmøtet.

Presidenten for Litauens parlament, Seimas, Viktorija Čmilytė-Nielsen, er vert for møtet. Hun besøkte Stortinget tidligere denne uken.

Pressevakt(Vennligst ring, ikke send sms.)

Pressevakt for presidentskap, direktør og øvrig administrativ ledelse er bemannet på telefon kl. 07.30–20.00 på hverdager og lørdag og søndag kl. 11.00–20.00. E-post leses hverdager 07.30–16.30.

Tel:+47 920 10 681presse@stortinget.no