Stortinget markerte kvinnedagen med kvinnelige presidenter og utstilling i vandrehallen

De tre kvinnene i Stortingets presidentskap delte ansvaret for å lede debatten i stortingssalen på kvinnedagen. Dagen ble også markert med en portrettutstilling av tidligere kvinnelige stortingsrepresentanter i vandrehallen.
Stortingspresident Tone W. Trøen leder stortingsmøtet.

«Likestilling er kjempet fram, og vi står på våre forgjengeres skuldre», sier stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen.

Sammen med første visepresident Eva Kristin Hansen og femte visepresident Ingjerd Schou, ledet Trøen stortingsforhandlingene gjennom hele dagen som en markering av kvinnedagen 8. mars.

«Vi må speile befolkningen»

«Et representativt demokrati må bestå av både kvinner og menn, for å speile befolkningen. 40,8 prosent av dagens stortingsrepresentanter er kvinner. Det har vært en lang vei å komme dit vi er nå», sier Trøen.

«Dagen i dag gir en anledning til å reflektere over hvordan folket er representert. Og det er jo nettopp derfor vi har valg hvert fjerde år – for å sikre at de folkevalgte er i takt med folket», legger hun til.

Stilte ut portretter

Fem av de kvinnelige stortingsrepresentantene som banet vei, er portrettert. Og i anledning kvinnedagen ble de fem portrettene stilt ut i vandrehallen.

De fem kvinnene i Stortingets portrettsamling er: Anna Rogstad (Frisinnede Venstre) som møtte som vara i 1911, Claudia Olsen (H) som var første komitéleder (1945), Åse Lionæs (A) som var første kvinne i presidentskapet (visepresident i lagtinget i 1963) og i finanskomiteen, Torild Skard (SV) som brøt barrieren med å bli første kvinnelige president – i lagtinget (1973), og Kirsti Kolle Grøndahl (A) som ble første kvinne som ble valgt til Stortingets første president i 1991.

I år er det 100 år siden en kvinne første gang møtte som fast valgt representant da Karen Platou kom inn for Høyre i 1921. Portrettutstillingen er et ledd i markeringen av dette jubileet. I løpet av året vil portrettsamlingen bli beriket med et portrett av Karen Platou.

Det er også lyst ut en konkurranse om å lage en statue av Anna Rogstad som skal plasseres på Eidsvolls plass.

«Vi vil bruke 100-årsmarkeringen til å feire utviklingen frem mot dagens situasjon med bred kvinnelig representasjon på Stortinget, øke kunnskapen om folkestyrets utvikling og samtidig reflektere over hva milepælene i denne historien har betydd for samfunnet vårt», sier Trøen.

Pressevakt(Vennligst ring, ikke send sms.)

Pressevakt for pressehenvendelser til Stortingets presidentskap, direktør og øvrig administrativ ledelse.

Tel:+47 920 10 681

Stortingspresident Tone W. Trøen leder stortingsmøtet.
Stortingspresident Tone W. Trøen, første visepresident Eva Kristin Hansen og femte visepresident Ingjerd Schou med portrettet av Anna Rogstad.
Portrettene av Claudia Olsen (H), Åse Lionæs (A), Torild Skard (SV), og Kirsti Kolle Grøndahl (A).
Femte visepresident Ingjerd Schou leder stortingsmøtet.
Første visepresident Eva Kristin Hansen leder stortingsmøtet.