Større fall i matvareprisene enn vanlig i november

− Året vi har bak oss har vært preget av økte valutakostnader, som har ført til høyere priser på varer som importeres. Nedgangen i prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer i november, tyder på at vi er i ferd med å legge valutaeffekten bak oss, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matvareprisene svinger vanligvis i et fast mønster gjennom året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som jul, skolestart og påske. November er en måned der vi tidligere har sett både økning og nedgang. De siste fem årene har vi i gjennomsnitt hatt en liten økning i denne måneden.
− 2020 har vært et spesielt år. Pandemien har gitt ekstra kostnader til smitteverntiltak, samtidig som dagligvarebransjen har klart å opprettholde en trygg og effektiv matvareforsyning siden smitteutbruddet i mars, sier Størksen.
De siste 12 månedene har prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer økt med 3,5 prosent. I samme periode har prisene på varer og tjenester generelt, fratrukket avgifter og energikostnader, økt med 2,9 prosent.
− I perioden år 2000 til 2019 økte prisene på varer og tjenester generelt med 47 prosent. I samme periode, økte prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer med 35 prosent. Matvareprisene, og den sterke konkurransen mellom aktørene, har over lang tid dempet den generelle prisveksten, avslutter Størksen.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom