Større fall i matvareprisene enn vanlig i november

− Året vi har bak oss har vært preget av økte valutakostnader, som har ført til høyere priser på varer som importeres. Nedgangen i prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer i november, tyder på at vi er i ferd med å legge valutaeffekten bak oss, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matvareprisene svinger vanligvis i et fast mønster gjennom året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som jul, skolestart og påske. November er en måned der vi tidligere har sett både økning og nedgang. De siste fem årene har vi i gjennomsnitt hatt en liten økning i denne måneden.
− 2020 har vært et spesielt år. Pandemien har gitt ekstra kostnader til smitteverntiltak, samtidig som dagligvarebransjen har klart å opprettholde en trygg og effektiv matvareforsyning siden smitteutbruddet i mars, sier Størksen.
De siste 12 månedene har prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer økt med 3,5 prosent. I samme periode har prisene på varer og tjenester generelt, fratrukket avgifter og energikostnader, økt med 2,9 prosent.
− I perioden år 2000 til 2019 økte prisene på varer og tjenester generelt med 47 prosent. I samme periode, økte prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer med 35 prosent. Matvareprisene, og den sterke konkurransen mellom aktørene, har over lang tid dempet den generelle prisveksten, avslutter Størksen.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom