Stor usikkerhet rundt betaling av pakkereiser - Europeiske dekker avbestillingskostnader til røde land

Ferieland går fra grønt til rødt i disse dager og mange pakkereisende nordmenn lurer nå på om man skal betale for hele reisen etter at depositum er betalt. - Europeiske Reiseforsikring vil dekke avbestillingskostnader til røde land dersom landet var grønt ved bestilling, klargjør kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske reiseforsikring, Lars Galtung.

Etter at myndighetene gikk over til å kategorisere grønne og røde land i forhold til smitte, er dette å regne som reiseråd. Utfordringen nå er at disse kan skifte frem og tilbake relativt raskt.

If dekker kostnader ved avbestilling til rødt land 14 dager før avreise

Hvis reisen til et rødt land er 14 dager unna eller nærmere, vil If og Europeiske Reiseforsikring dekke avbestilling, gitt at bestillingen ble gjort mens landet var grønt. Nå har både Spania og Belgia blitt røde. Dette forutsetter at reisearrangør eller turoperatør har dekket sine forpliktelser i henhold til norsk forbrukerkjøpslov hvis tur og opphold kanselleres.

-        Dette betyr at pakketurister kan betale sluttoppgjøret for en reise frem i tid, gitt at landet var grønt ved bestilling. Reiseselskap skal imidlertid dekke kostnader hvis tur og opphold kanselleres. Hvis reisen likevel gjennomføres, vil Europeiske dekke avbestillingskostnadene fordi vi av hensyn til kundenes helse ikke gir reiseforsikring til røde land, sier kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring, Lars Galtung.

Årsaken til dette er at Europeiske følger norske myndigheters reiseråd om hvor man ikke bør reise for å begrense smitte til Norge.

-        Som vi ser rundt i verden er koronapandemien på langt nær over. Smitten øker i enkelte land og områder. Situasjonen kan gjøre det vanskelig å få medisinsk hjelp ved behov. Vi ønsker ikke risikere kundenes helse eller få økt smitte i Norge i denne situasjonen, sier han.

Sjekk din forsikring - du risikerer å dekke sluttoppgjør selv!

Reisende kan løpe en risiko for å måtte dekke depositum eller sluttoppgjør selv avhengig av hvilken forsikringstilbyder de har. Kunder bør undersøke med reisearrangør eller turoperatør om reisen blir kansellert da reiseselskapet skal dekke kostnader for kansellerte reiser.

If og Europeiske vil dekke avbestillingskostnader etter disse reglene:

• For reiser kjøpt etter 15 juli, må du ha bestilt mens landet var grønt. Du kan ikke avbestille før tidligst 14 dager før avreise selv om landet har blitt rødt. Om man ønsker å avbestille turen og landet er blitt grønt, er det normale vilkår som gjelder.
  • For reiser kjøpt før 14. mars kan du avbestille reisen uavhengig av når reisen skal finne sted, så lenge landet er rødt. Dersom området skulle bli grønt, og UD ikke lenger fraråder å reise, må du avbestille innen syv dager fra dette rådet har opphørt. For områder som blir først grønt, deretter rødt, så gjelder reglene over og vi dekker avbestillinger gjort 14 dager eller kortere før avreise.

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If

Siste saker fra If

Mange kan være feil forsikret nå5.8.2020 08:45:23 CESTPressemelding

If-sjef Morten Thorsrud tror mange kan ha feil forsikringsdekninger fordi samfunnene våre er endret de siste månedene. Samtidig som han legger frem resultatet for andre kvartal, oppfordrer han bedrifter og privatpersoner til å kontakte forsikringsselskapet for å sjekke forsikringene sine. Nye tall fra Nordens største forsikringsselskap viser også at folks rutiner er på vei tilbake til normalen, etter en voldsom stopp i mars.