Stor økning i hytteskader - sjekk hytta i høstferien

I fjor økte antallet hytteskader med 12,5 prosent. Hver skade kostet i snitt mer enn 46 000 kroner.
Ta hyttesjekken nå, så kan du slippe unna skadene i høst og vinter. Foto: Marius Solberg Anfinsen/Frende Forsikring.

- Det er enormt høyt, mye høyere snitt enn for bolighus. Hytteskadene kostet mer enn 16 prosent mer i fjor enn året før og norske forsikringsselskap betalte ut mer enn 1 milliard kroner for skader på hytter i 2021, sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren.

Det er i hovedsak to faktorer som ligger bak den store økningen som vises i tall fra Finans Norge.

- Vannskadene økte med nesten 50 prosent, mens brannskadene steg med mer enn 20 prosent, sier Øren.

Sikre hytta mot vann og brann
Vinteren var kaldere enn normalt og med rekordlite snø i deler av fjellet, ifølge Meteorologisk institutt. Det har bidratt til økningen i vannskadene, tror produktsjefen.

- Kulde gjør at vann fryser i rør og utvider seg. Når det tiner igjen får vannet renne fritt i ødelagte rør, og på hytta tar det lang tid før det blir oppdaget. Lite snø gjør også at det er mindre isolasjon mot kulda for hyttene. Det beste tipset for å unngå frosne rør er å sikre at de er godt isolert og ha noe grunnvarme på i hytta, sier han.

Det beste du kan gjøre for å sikre hytta mot brannskader når du er borte er å trekke ut unødvendige kontakter og sikre hytta mot lynnedslag.

- Og ha gode rutiner for å slå av elektriske apparater når du drar hjem etter en koselig høsthelg. Bruk også noen minutter i høst på å sikre at du har godt og riktig brannslukkingsutstyr, og ha gjerne brannøvelse med familien slik at alle vet hva de skal gjøre hvis noe skjer når dere er der, sier Øystein Øren.

Dette er de typiske høstskadene
Frende-eksperten forventer en høst der kulde, vind, regn, rotter og mus er de største truslene som hytta må sikres mot.

- De typiske hytteskadene oppstår etter storm, rørbrudd, tung snø eller rett og slett hytter som ikke er tette, slik at vann eller skadedyr får komme på besøk. Mange av disse typiske skadene oppstår i løpet av høsten, sier Øren.

Ta grep før det er for sent
- Jeg håper alle tar seg tid til en liten dugnad neste gang de er på hytta. Det er for sent å kaste seg i bilen når høststormen allerede hamrer på døren, sier Øystein Øren.

Et annet tips er å alliere seg med de rundt deg på hytta.

- Avtal gjerne med hyttenaboene dine at dere holder et lite øye med hverandres eiendommer i perioder med mye vær.

TIPS: Slik gjør du hytta høstklar

• Rens takrennene
    Fjern rusk og rask fra fjorårets vinter. Sjekk rennene på nytt når høstløvet har falt ned før vinteren. Sjekk at takrennene er hele og at regnvann som ender i renna får renne fritt bort fra hytta nede på bakken. Husk at tilstoppede, brukne eller frosne takrenner kan skade hytta.
  • Sjekk taket før snøen kommer
    Mange hyttetak tar imot enorm vekt i form av snø hver eneste vinter. Har du sjekket hvordan taket ditt ser ut etter fjoråret? Skadet du taket under fjorårets snømåking uten å vite det? Gå over taket før det dekkes av store snømengder. Se etter sprekker, skjevheter og/eller brister. Se over hjørner og området rundt pipa. Finner du noe galt? Fiks det eller bytt ut ødelagte deler.
  • Rydd uteområdet
    Gjennom fine sommerdager har møblene gjerne stått ute i ukevis, barneleker har spredd seg over et stort område og grillen har vært en hyppig følgesvenn. Nå er det på tide å rydde og sikre løse gjenstander. Du ønsker ikke at høststormen skal ta tak i tingene dine.
  • Gjør høst- og vinterredskapene lett tilgjengelig
    Sett ishakke, spader og stige lett tilgjengelig i tilfelle snøen har lagt seg neste gang du er tilbake på hytta.
  • Fyll opp vedlagrene til kalde høst- og vinterkvelder
    Og ikke minst: fyll opp vedkorgen inne ved peisen. Du vil takke deg selv den mørke fredagskvelden du ankommer en kald hytte.
  • Steng hovedkranen
    Hvis du ikke skal på hytta i høst, er det lurt å stenge av. Når det er gjort, skru på kranen så du får tappet ut alt vannet i rørene. Da unngår du frostsprengning av vannrørene når kulda setter inn. Du unngår også mulige vannskader på hytta når vannet tiner igjen.
  • Sjekk at vannrør i kalde rom er isolert
  • Ha litt varme på i hytta
    Det er lurt å ha minimum ti grader i hytta året rundt. I vinterhalvåret krever det at du har litt varme på selv når du ikke oppholder deg der. Dette vil minske risikoen for frostskader.
  • Sjekk vinduer og dører
    Sjekk at alle vinduer og dører er lukket og låst. Se til luftventilene. Da slipper du å få besøk av tyver eller dyr utenfra og at kong vinter tar grep med sine kalde klør.
  • Tett sprekker og hull fra utsiden
    Når gradestokken kryper nedover, søker mus og gnagere inn. De kommer seg inn gjennom veldig små hull, så gå over hytta og tett igjen gliper og små åpninger.
  • Følg med gjennom vinteren
    Husk at du som hytteeier har et ansvar for å måke taket på hytten for snø. Det er ikke sikkert at forsikringen dekker deg hvis du har latt hytten stå nedsnødd vinteren gjennom.
  • Sjekk brannslukningsutstyret
    Dette må du ha orden på året gjennom, men det er en fin rutine å sjekke dem som en del av høstforberedelsene. Har du brannalarm i alle rom? Er batteriene i varslerne byttet? Har du brannslukker lett tilgjengelig? Snu det på hodet, sjekk at det ikke er utgått på dato.