Stor mobilisering av frivillige for å avlaste helsetjenesten og kommunene i Rogaland

Til NRK Rogaland: I løpet av de siste dagene har frivillige i Norsk Folkehjelp lagt ned flere titalls timer med innsats for å bistå helsetjenesten og kommuner i bekjempelsen av koronaviruset.

– Vi ser at det er et stort behov, og det vises på lang vei at både helsetjenesten og kommunen setter stor pris på at vi kommer. Vi er nå i en situasjon der alle må jobbe sammen, og vi er forberedt på å bistå i lang tid framover, sier sanitetsleder i Norsk Folkehjelp Jæren, Odd Terje Kvål.

Frivillige innsatstimer tilsvarende en arbeidsuke er lagt ned i Rogaland bare i løpet de siste dagene. I tillegg kommer en betydelig jobb med forberedelser, planlegging og klargjøring av utstyr til innsats.

– Vi har jobbet intenst den siste uka for å være forberedt på det som kommer, sier Anne Olsen, leder i Norsk Folkehjelp Strand og Forsand.

De frivillige i Strand og Forsand har blant annet bidratt med å sette opp telt for koronatesting ved Jørpeland legesenter for å begrense smitte. De har også hatt besøkskontroll ved bo- og servicesenter i kommunen.

– Vi er forberedt på at oppdragsmengden øker i løpet av dagene som kommer, og vi har kapasitet til å bidra enda mer, sier Anne Olsen.

Norsk Folkehjelp Jæren bemanner vanligvis ei vakthytte i Sirdal i helgene på vinteren, men i tråd med at hyttefolket nå flytter hjem, vil de også trappe ned beredskapen i Sirdal og heller bidra så godt de kan hjemme på Jæren. Her har frivillige i løpet av de siste dagene bidratt med køavvikling og parkering ved smittelegevakten.

Jæren har også to beredskapsambulanser som kan bistå helsevesenet ved behov.

– Det er en type oppdrag vi ser for oss at det kan bli flere av i tiden framover, sier Odd Terje Kvål.

For spørsmål eller flere kommentarer, ta gjerne kontakt med:

Anne Olsen, leder i Norsk Folkehjelp Strand og Forsand.

Mobil: 909 77 154

Epost: leder.strandforsand@folkehjelp.no