MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Stor MC interesse og forventer godt MC år i 2021: MC bransjen forventer vekst som følge av Norgesferie, COVID-19, mobilitetstrend og kvinner

Del

MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.

Anette Sundsbak, v, er visepresident WIMA Norway. Eli Johanne Stene, president.
Anette Sundsbak, v, er visepresident WIMA Norway. Eli Johanne Stene, president.

I fjor opplevde bransjen en samlet vekst på 3 prosent (moped, lett og tung mc) sammenlignet med 2019. Det betyr at det ble solgt 12.095 (11.744 i 2019) kjøretøy i 2020. 6.659 (6.162 i 2019) av disse var tunge motorsykler. Dermed økte salget av tunge motorsykler med hele 8,1 prosent i 2020 sammenlignet med året før. Det ble samlet sett solgt 2.515 lette motorsykler i 2020. Størst vekst ventes innen ungdom i alderen 18-25, aldersgruppen 45-65 og blant kvinner.

– Mens motorsykkelforretningen i store deler av landet er åpent som normalt er forhandlerne i Oslo i disse dager åpent med digitale tilbud som følge av COVID-19 situasjonen. Bransjen har vært svært flink til å omstille seg basert på Corona-situasjonen. Det meldes også om godt salg og stor interesse for motorsykkel over hele landet, sier styreleder Per Anton Vinje i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten i Norge.

– Norgesfokus og Norgesferie, behov for sikker og COVID-19 fri transport i hverdagen og en positiv trend i form av økt interesse for motorsykkel er de viktigste grunnene til at vi forventer god vekst for motorsykkelbransjen i år, sier Per Anton Vinje i MCF.

Reiseliv og MC-bransjen samarbeider for å gi bedre Norgesferieløsninger

– Vi ser at reiselivsbransjen som blant andre De Historiske Hotel med Straand Hotel i Telemark i spissen har utviklet et eget konsept med fokus på kjøreopplevelser og motorsykkelturisme i løpet av det siste året. Hubriding.no som løsning har blitt veldig godt tatt imot av de som kjører MC. Her er digitale kjøreruter utviklet og lagt til rette i en nettportal i den hensikt å sikre gode kjøreopplevelser over flere dager ut fra en reiselivsdestinasjon, sier Per Anton Vinje i MCF. Så langt er 11 hoteller koblet på løsningen og vi forventer at vel 20 hoteller i løpt av året har etablert fokus på Hubriding.no og motorsykkelturisme.

Innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole har sagt at MC-turisme, Hubriding.no og motorsykkelsatsing innen reiseliv er noe av det mest innovative han har sett innen norsk reiseliv i det siste året.

– Hubriding.no ble først utviklet med fokus på motorsykkel/MC turisme, men er nå også lagt til rette for bil og sykkelturisme. Dermed har motorsykkelbransjen bidratt aktivt med å skape innovasjon innen reiselivssektoren til glede for norske hotell og reiselivsdestinasjoner, sier Per Anton Vinje i MCF.

Videre er det også fremmet et representantforslag i Stortinget om rett til å kjøre lett motorsykkel (A1) dersom man har førerkort for bil. Dette forslaget, som er fremmet av Morten Stordalen i FrP, støttes blant annet av Trygg Trafikk og forslaget skal til behandling i Stortinget i løpet av våren.
– Ved at vi også her legger opp til at det blir gjennomført et kurs i regi av godkjente trafikkskoler med fokus på både teori og praktisk treninger, er det et godt forslag, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

– Vi har hatt en kraftig økning av motorsykkelbestanden i Norge i de siste 20 år. Samtidig ser vi at ulykkestallene relativt sett har gått kraftig ned og nå holder seg lavt. Dette skyldes god opplæring og stort fokus på god atferd i trafikken. Videre ser vi at motorsykkel er et godt og moderne transportmiddel til og fra jobb, samt for tur- og kjøreopplevelse i Norge. Her ser vi også økt grad av fokus på Norgesopplevelser på to hjul som en positiv trend i Norge, sier Per Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening.


Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC-En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no

Kontakter

Bilder

Anette Sundsbak, v, er visepresident WIMA Norway. Eli Johanne Stene, president.
Anette Sundsbak, v, er visepresident WIMA Norway. Eli Johanne Stene, president.
Last ned bilde
Arve Lønnum, sekretær i MCF.
Arve Lønnum, sekretær i MCF.
Last ned bilde
Mange flotte grusveier. Her Grimsdalsveien i Innlandet fylke.
Mange flotte grusveier. Her Grimsdalsveien i Innlandet fylke.
Last ned bilde
Per Anton Vinje, styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening i Norge.
Per Anton Vinje, styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening i Norge.
Last ned bilde
Stadig flere kvinner kjører motorsykkel i Norge.
Stadig flere kvinner kjører motorsykkel i Norge.
Last ned bilde
Tanja Stauning, Service Manager hos Honda i Norge og Per Anton Vinje, adm. direktør i Kellox og styreleder i MCF i Norge.
Tanja Stauning, Service Manager hos Honda i Norge og Per Anton Vinje, adm. direktør i Kellox og styreleder i MCF i Norge.
Last ned bilde
WIMA - Damekurs på Rudskogen i fjor.
WIMA - Damekurs på Rudskogen i fjor.
Last ned bilde
Grafikk: NMCU: Stor økning i motorsykler siste 40 år og stadig færre MC-ulykker i Norge.
Grafikk: NMCU: Stor økning i motorsykler siste 40 år og stadig færre MC-ulykker i Norge.
Last ned bilde

Om MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Slemdalsveien 70 B
0370 Oslo

http://www.mcf.no

Følg saker fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Forslag i Stortinget: MED ET TILLEGGSKURS SKAL BIL-FØRERKORTET GI RETT TIL KJØRING MED LETT MC2.3.2021 09:11:21 CET | Pressemelding

Et representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel (A1) dersom man har førerkort for bil skal nå behandles i Stortinget etter at Morten Stordalen, FrP har fremsatt forslaget på vegne av flere representanter. Alle som har førerkort for bil bør også få rett til å kjøre lett motorsykkel (A1), hvis de gjennomfører et kurs i regi av trafikkskole med både teori og praktisk trening. Førerkort for lett motorsykkel har en aldersgrense på 16 år. Lett motorsykkel er et praktisk transportmiddel som er lite plasskrevende og som er i vekst som kjøretøykategori. For å ta førerkort klasse B for bil må man være 18 år og ha mye praktisk trening på å bruke kjøretøy i trafikk.

Økt presseservice fra motorsykkelbransjen og interesseorganisasjonene som er opptatt av MC-førere/sikkerhet14.7.2020 14:30:43 CEST | Pressemelding

14. juli 2020 – Motorsykkelbransjen har et rekordhøyt salg denne våren og sommeren og opplever at det er stor interesse for MC som nyttekjøretøy og til bruk mht. fritid og glede, turer og opplevelser. Utviklingen i salget av motorsykkel første halvår i år har vært rekordhøyt. Alt tyder på at det går mot et nytt rekordår for MC-salget i Norge i 2020. Pr 30.juni i år er det solgt 4.516 store motorsykler. Det er en vekst på 575 flere solgte motorsykler, hele 14,6 prosent opp fra samme tid i fjor. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.