Stor interesse for landbrukets drømmeweekend

Landet har gjenåpnet. Nå rigges det klart for Agroteknikk på Lillestrøm siste helgen i november.

POPULÆR MØTEPLASS: Agroteknikk satte ny rekord med over 34000 besøkende i 2018. Siste helgen i november er messa tilbake. (Foto: Felleskjøpet)

Det jobbes iherdig for å legge programmet for dagene som samler interesserte fra hele landet. Agroteknikk satte ny rekord med over 34.000 besøkende og 200 utstillere da messen ble arrangert sist gang i 2018.

Årets utgave av Agroteknikk arrangeres 25.-28. november på Norges Varemesse i Lillestrøm. Hver lille kvadratmeter i den gigantiske hallen på 40.000 kvadratmeter er utleid. I tillegg er det satt opp et telt på 1400 kvadratmeter utendørs.

9 av 10 vil tilbake

– Nå er det tre år siden forrige messe, så vi merker at bransjen er ekstra sulten på å møte kundene fysisk. Det er ekstra gledelig at landet har gjenåpnet. Da kan vi legge til rette for en messe av godt, gammelt merke.

– I august gjorde vi en undersøkelse som viste at 9 av 10 besøkende på forrige Agroteknikk ønsker å komme tilbake i år. I tillegg forventer vi mange nye, så vi har også tro på gode besøkstall, sier Frode Dahl, styreleder i Traktor- og landbruksmaskinimportørenes forening, som er arrangør av Agroteknikk.

Felleskjøpet med stand på 5000 kvadratmeter

Dahl er også direktør maskin i Felleskjøpet Agri. Samvirket eid av 44.000 bønder vil som vanlig være en sentral aktør under Agroteknikk – med en stand på hele 5000 kvadratmeter.

–  Vi skal sy sammen et svært godt program, både faglig og sosialt. Agroteknikk blir garantert årets store treffpunkt i bransjen, sier Dahl.

Markedsavdelingen i Felleskjøpet har kommet langt i planleggingen av hvordan standen deres skal se ut under årets Agroteknikk.

–  Vi jobber med en rekke spennende nyheter, mange små og noen skikkelig store, sier spons- og eventsjef Trond Østby i Felleskjøpet Agri.

Første i Europa

Agroteknikk har bondenæringen og landbruket som hovedmålgruppe, men Østby understreker også at messen er åpen for alle.

–  Vi ser at billettsalget allerede har kommet svært godt i gang. Faktisk har forhåndssalget aldri vært større på dette tidspunktet, sier Trond Østby.

Agroteknikk i slutten av november er angivelig den første innendørs landbruksutstillingen i Europa etter pandemien brøt ut.

Fakta:

• Agroteknikk ble etablert av Traktor- og landbruksmaskinimportørenes forening i 1997.
  • I dag er messen Norges største og viktigste møteplass for landbruket.
  • I 2018 samlet messen over 34 000 besøkende, og 200 utstillere på nær 40 000 kvadratmeter.
  • Messen arrangeres hvert tredje år.
  • Årets Agroteknikk arrangeres 25.-28. november i Norges Varemesse på Lilletrøm.

Les mer om Agroteknikk her.

Anker Infor-saken til Høyesterett16.9.2021 08:48:17 CEST | Pressemelding

Felleskjøpet Agri ble i dom avsagt av Eidsivating lagmannsrett 13. juli 2021 dømt til å betale Infor erstatning på 84 millioner kroner med tillegg av renter, og saksomkostninger på 50 millioner. -Vi mener dommen har klare rettslig prinsipielle spørsmål som må klargjøres, mellom annet for hvordan utfordringer i store IT-prosjekter i privat og offentlig sektor blir håndtert mellom partene, og at disse spørsmålene er av stor samfunnsmessig betydning. Vi har derfor anket saken til Høyesterett, sier Trine-Marie Hagen, økonomidirektør i Felleskjøpet Agri.