Stor etterspørsel etter ukeblader og magasiner i urolig tider

Opplags- og lesertallene for 2019 viser et nytt krevende år for norske printmedier. Egmont Publishing solgte 22,6 millioner blader i 2019, og vi ser nå i disse urolige tider at det er stor etterspørsel etter underholdende og godt lokalt innhold.
Gledelig med økt interesse for våre merkevarer i disse urolige tider, sier Adm. direktør Nina Vesterby.

- Det er gledelig å se at 24 prosent fortsatt daglig leser magasiner eller blader. Sett i lys av det vi nå opplever med urolige koronatider, ser vi signaler på økt interesse for våre merkevarer. Det opplever vi som en bekreftelse på at ukeblader og magasiner har en viktig samfunnsrolle. Vi representer gode verdier som folk kjenner seg igjen i og trenger, både i en vanlig hverdag og spesielt i disse usikre tider; verdier som dugnad, fellesskap og solidaritet. I tillegg gir ukeblader og magasiner en adspredelse fra nyhetsbildet som kan være kjærkommen for mange, sier administrerende direktør, Nina Vesterby.

Hjemmet er Norges største ukeblad, og solgte totalt 8,3 millioner blader i 2019.  Det er en suveren posisjon blant norske kvinner for et blad som snart har vært i det norske markedet i nærmere 110 år.

- Opplagstallene i vår største og viktigste målgruppe, som er de voksne, er imponerende stabile. Vi satser offensivt på denne målgruppen med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. I tillegg til Hjemmet, ser vi at både Familien og Norsk Ukeblad klarer seg bra og støtter opp under denne satsingen, sier Vesterby.

Lesertall

Både innsamlingen, utvalget og vektene for rapporteringen av lesertall er endret fra 2018 til 2019. Det er derfor vanskelig å tolke «endringer» i lesertallene, og isolere hva som er mulige effekter av metode-endringer, og hva som reelle endringer i folks lesing av blader og magasiner.

- Nedgang i lesertall er en forventet utvikling i tråd med det vi har sett de siste målingene. Selv om vi skal være forsiktig med å tolke årets tall, vet vi at ikke bare de unge, men også de godt voksne brukerne beveger seg til nye medieflater. Vi jobber beinhardt med å levere godt innhold og møte målgruppene på de flatene som til enhver tid er relevante for våre lesere og brukere, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør for målgruppen Voksen.

Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2019

Kilde: Kantar/Norsk Gallup