Stømpakken hjelper bare litt, konkurransevridning er fortsatt et stort problem

Direktør i Baker og konditorbransjens Landsforening (BKLF), Gunnar Bakke, er glad for at stømpakken inneholder direkte støtte som kan hjelpe mindre bakerier. Han mener likevel at ordningen er altfor begrenset til at den vil kunne få særlig betydning for større bedrifter.

- BKLF er glad for at NHO har fått gjennomslag for at det gis direktestøtte til bedriftene som en del av strømpakken. Dette kan være et lite bidrag som kan avhjelpe situasjonen med mangedoblede energikostnader for disse bedriftene. Dessverre er ordningen altfor begrenset til at den vil kunne få særlig betydning for mange bedrifter, sier direktør i Baker og konditorbransjens Landsforening, Gunnar Bakke.

- Bakerbransjen står overfor en usedvanlig krevende høst, fordi energikostnadene kommer på toppen av kostnadsøkninger på andre områder og fordi prisene i dagligvarehandelen først skal reguleres fra 1. februar neste år, sier Bakke.

Bakke sier videre at konkurransevridningen som allerede oppstår mellom de fem prissonene i Norge er svært krevende for mange bedrifter. - Regjeringens forslag til ordning vil øke konkurransevridningen mellom små og større bedrifter. Regjeringen burde derfor ha gått videre med en ordning som også kunne ha avlastet disse bedriftene. Produksjon av bakervarer til det norske folk er en kritisk samfunnsfunksjon. Det er uheldig for både verdiskapning og arbeidsplasser så vel som for stabiliteten i produksjonen, at myndighetene ikke prioriterer hensynet til dette produksjonsleddet i verdikjeden for å sikre stabilitet, avslutter Bakke.

Direktør i Baker- og Konditorbransjens Landsforening, Gunnar Bakke.
Baker Brun i Bogstadveien i Oslo