Stjernenes knep for å komme i julestemning

November er for mange startskuddet for forberedelser til julen. Odd Nordstoga, Sissel Kyrkjebø og Helene Bøksle har delt sine tradisjoner med Juleradioen. Hva er favorittlåten til Odd i julen, og når er Sissel og Helene egentlig klare for å høre på julemusikk?

Sissel Kyrkjebø kjenner duften av pinnekjøtt og appelsin når hun hører julemusikk. Foto: Trond Markus Gravdal / Bauer Media

Selv om Sissel er vant til å formidle julestemning og fremføre de klassiske julelåtene, er hun litt forsiktig med å spille for mye julemusikk på privaten. Til Juleradioen forteller artisten, som har solgt utrolige 800 000 eksemplarer av platen «Glade Jul», at hun selv starter med julemusikken i november.

– For de som har gode minner om julen, er musikken en del av minnene og tradisjonene. Når jeg hører på julemusikk blir jeg varm inni meg, og kjenner duften av pinnekjøtt og appelsin, sier hun.

Deilig å velge selv

Selv om mange er skeptiske til å begynne med juleforberedelsene tidlig, mener Sissel at det er deilig at en selv kan velge når en setter på julemusikken. Juleradioen er her når du er klar for det, og dermed passer det som hånd i hanske når Sissel på privaten er klar for julemusikken i november.

Helene Bøksle begynner med julestemningen allerede i oktober.

– Jeg kan gjerne kjøpe julemagasin i oktober og drømme meg litt bort. Og jeg liker de mørke og kalde novemberkveldene veldig godt. Uansett hvor travelt det er, setter jeg alltid av tid til å flette adventskranser av selvplukket granbar eller enebær, sier Helene.

Musikken setter stemningen

Mange mener at stemmen til Kyrkjebø er med på å sette julestemningen i norske hjem. Det er Odd Nordstoga og Helene Bøksle enig i. Når Nordstoga blir spurt hva som er hans favorittjulelåt, sier han dette:

– Jeg synes «Det hev ei rose sprunge» er utrolig flott. Og folk bør høre Sissel Kyrkjebø synge den.

Bøksle setter også stemningen med Kyrkjebø.

– Jeg pynter juletreet lille julaften. Og når «Christmas in Vienna» spilles i hjemmet, vet jeg at julestemningen har kommet.

Kyrkjebø selv sier at hun alltid må høre på Mahalia Jackson i julen.

– Men jeg er også veldig glad i Aretha Franklins versjon av «Joy to the World».

Odd Nordstoga velger en tradisjonell salme som sin julefavoritt. Foto: Trond Markus Gravdal / Bauer Media
Helene Bøksle drømmer seg bort med julemagasiner allerede i oktober. Foto: Pressefoto