Stjal egen sykkel - brøt opp seks låser på 30 sekunder

Vaierlåser med liten motstandskraft mot sykkeltyvenes verktøy kan gi falsk trygghet, mener forsikringsselskapet If.
Vaierlåser viste liten motstandskraft i et tyverieksperiment forsikringsselskapet If gjorde. (Foto: If)

I løpet av 30 sekunder klarte informasjonssjef Sigmund Clementz i If i et eksperiment å åpne seks vaierlåser av ulike merker og tykkelser festet på sin egen sykkel.

– Og da fomlet jeg attpåtil mye, som ren «amatørtyv» på sitt første og siste tyveritokt. Jeg ble skremt over hvor liten motstand vaierlåsene ga og hvor enkelt det var å kunne stikke av med sykkelen, selv om den var min egen. Selve klippingen av de enkelte vaierne var over i løpet av et sekund eller to, sier han.

SE VIDEOEN AV TYVERIEKSPERIMENTET HER.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

I fjor fikk norske forsikringsselskaper melding om 12 657 sykkeltyverier, viser skadestatistikken til bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en økning på 2160 fra året før.

- Vi vet dessuten at det er store mørketall, fordi mange stjålne sykler verken blir meldt inn til politi eller forsikringsselskap, sier Clementz.

Velg motstandsdyktig lås

De seks låsene i tyverieksperimentet er av ulik tykkelse og kjøpt i tre forskjellige butikkjeder. Vaierne er klippet over med tilsvarende verktøy drevne vinningskriminelle bruker ved sykketyverier. Det får plass i en liten bag, og er lett å ta med seg og bruke raskt i et ubevoktet øyeblikk.

Vurder å bruke sykkellåser med større motstandskraft enn vaierlås, anbefaler forsikringsselskapet If.

– Fra ulike tester vet vi for eksempel at solide bøylelåser kan stå imot en vinkelsliper forholdsvis lenge. At ting tar tid stresser tyven, og den høye lyden tiltrekker seg oppmerksomhet. Gode kjettinglåser av herdet kvalitetsstål kan også finte ut tyvene. Disse låsene er gjerne tunge, og egner seg kanskje best som stasjonære låser hjemme eller på jobb, sier Sigmund Clementz i If.

Må meldes til politiet

– Det er smart å bruke to ulike låsesystemer på samme sykkel, for da trenger tyven forskjellige typer verktøy. Pass også på å feste sykkelen til noe solid, sier han.

Clementz peker på at for sykkellåser henger som regel pris og kvalitet sammen.

– Ja, det finnes vaierlåser til en 50-lapp i handelen, men det vil jeg si er jevngodt med å knyte fast sykkelen sin med kokt spaghetti, sier han.

Ved melding om sykkeltyveri krever forsikringsselskapene at sykkelen skal være låst og meldt stjålet til politiet.

**PRIVAT TIL REDAKSJON: Dersom du ønsker tilgang til videofilen som .mov-fil i FullHD, ta kontakt. Embedding av YouTube-videoen går også an om ønskelig.**

10 tips mot sykkeltyveri

1. Velg en solid lås det vil ta lang tid å bryte opp. Pris og kvalitet henger som regel sammen.
  2. Lås sykkelen med to ulike låssystemer, da trenger sykkeltyven ulike verktøy.
  3. Fest sykkelen i noe solid og fastmontert.
  4. Sett helst fra deg sykkelen der det er mange folk hele tiden, da er den mer ubehagelig å stjele.
  5. Parker sykkelen der det er opplyst. Mørke portrom er en sykkeltyvs ønskedrøm.
  6. Ta vare på kvitteringen, skriv opp rammenummeret på sykkelen og oppbevar det på et trygt sted. Registrer gjerne sykkelen i et sykkelregister.
  7. Husk å ta av ekstrautstyr som sykkelcomputer før du forlater sykkelen. Ta med batteriet til elsykkelen når du parkerer.
  8. Tar du av setet på sykkelen, gjør du den mindre attraktiv. Noen demonterer også forhjulet når de setter fra seg sykkelen.
  9. Et tips for de virkelig vågale og dedikerte: Gjør sykkelen litt stygg ved å male eller lakke på den.
  10. Når den ikke er i bruk, trives sykkelen best i en låst garasje eller bod.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Seks vaierlåser fra store butikkjeder ble brukt i eksperimentet. (Foto: If)
Faren for å bli oppdaget stresser tyven. Vaierlåser er som oftest lett match for en dreven vinningskriminell. (Foto: If)
Sigmund Clementz er informasjonssjef i If. (Foto: If)